Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Schleswig-Holstein bestiller 55 batteritog hos Stadler (Generelt)

af ThomasTT, 21/6 2019, 15:22 (1763 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Afledt af anden tråd om nye tog til kystbanen - går jeg ud fra at batteritog også for største del indeholder standard dele/elementer fra andre tog.

Vil batteritog kunne reducere køretider i forhold til Desiro og Lint - eller er det for tidligt at udtale sig om?


Alle leverandøres batteriløsninger er "ad ons" / "Plug&play løsninger på eksisterende tog (dog skal Siemens Mireo nok have lidt kortere vognkasser for at klare akseltrykket, men det indgår i konceptet). Det betyder også, at egenskaberne for batteritog principielt er de samme i batteridrift, som under køreledning.
I praksis kræver det dog en nærmere analyse af den enkelte strækning, for at være sikker på, at man enten ikke investerer i for mange batterier eller rækkevidden bliver for kort. Der vil være forskel i batteriforbruget i Grejsdalen og på Lollandsbanen.

I casen for Vestsjælland har man fastholdt køretiden, for at få mere rækkevidde, og dermed ikke analyseret på, om man kunne reducere køretiden. Accelerationen vil være højere, men det mest interessante ift. Lint/Desiro er at batteritog baseres på standard 160 km/ (op til 200 km/t) el-togsæt, og der kan være musik i at køre rigtig hurtigt nogle steder, næste gang man opgraderer skinnerne. Eventuelt Holbæk - Gislinge/Svinninge på OHJ eller det meste af Lollandsbanen.

Væsentligste tidsbesparelse opnås ved bortfald af skift. Således kan du reducere rejsetiden mellem Asnæs og København med 20 minutters tid ialt ved at indsætte direkte batteritog i myldretiden.

Der blev også spurgt til levetiden for batterier. I beregningerne bruger vi 5 år. Det er ikke fordi de kun holder fem år, for de holder noget længere, men fordi batterilevetiden er et af konkurrenceparametrene i udbud, og derfor vil vi ikke give for meget information.
Vores batteripakke fra vores testsporvogn fra 2009 sidder stadig på og virker fint...

Interessant er, at selv med batteriudveksling hvert femte år og direkte kassation af batterierne, er batteritog en god investering. Samtidig dukker der nye virksomheder op, der vil købe kasserede bus- og togbatterier, for at bruge dem til andre forretningskoncepter - eksempelvis "tankbiler" der kører rundt og "fylder el" på folks privatbiler via abonnomentordninger, mens folk er på arbejde eller parkeret tilfældige steder langs en forudsat "optankningsrute"

/Lasse

Med Det niveau af batteritog bliver behovet for elektrificering fredericia- aalborg vel stadig mindre oplagt?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak