Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Planer om togbro over Vejle Fjord lever igen" (Trafikpolitik)

af Rail, 27/6 2019, 20:46 (1757 dage siden) @ William Skov

Vejle Fjord er stendød hos Socialdemokratiet


Ja, den gamle linjeføring.

Vi skal have forlænget vestfynbanen henover Lillebælt* og rundt om Fredericia til Pjedsted i stedet!

*Fra syd for Strib til syd for den nuværende Fredericia station med tilslutning til/fra Kolding/Esbjerg


Hvis ikke de synes om Vejlefjord, ved eksisterende vejbro. Hvorfor skulle de så støtte op om en 3'die Lillebæltsbro? Der vil jo være samme modstand ved den bro som ved den oprindelige Vejle fjord. Og broen i Vejle vil være kortere = billigere.

Ved mit forslag kan Fredericia Station stadig betjenes, den ligger lige op til den eksisterende vejbro og derved ikke har samme folkelige modstand grundet udseendet.
Ved dit forslag skal man stadig køre på det gamle banelegeme mellem Fredericia, Vejle og Horsens, der kun er til 160/180 km/t.

Nu er betjening af Vejle vigtigere end Fredericia, både fordi byen er større men også fordi det er her der i fremtiden vil være forbindelse til den skrå bane.

Ved mit forslag får man en lang højhastighedsstrækning i stedet for flere små. Du vil kunne kører med høj hastighed fra Odense og hele vejen til Lillebælt og selv stykket rundt om Fredericia vil være hurtigere end den nuværende bane.
Ligesom ved Vejle fjord får du en meget kortere linjeføring, men herudover så fjerne du den gamle Lillebæltsbro som flaskehals, reducere også rejsetiderne til Kolding og Esbjerg, skaber et alternativ til den gamle Lillebæltsbro hvis den skulle lave en "Storstrømsbro" og dermed kan du give Fredericia og Middelfart ekstra tog via den nuværende bane til Odense som betaling ("Vestfynsk S-tog").
Hvis der kommer en Kattegatforbindelse med tog på så vil Vejle-fjord være spildt, men en 3. Lillebælts forbindelse vil stadigt gavne Vejle, Kolding og Esbjerg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak