Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

250 km/t (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 30/6 2019, 16:51 (1754 dage siden) @ ThomasTT

Det er svært at forstå, hvordan man kan gå fra seks til fem togstammer blot ved at øge hastigheden fra 200-230 km/t baseret på timeplanens infrastruktur, en reduktion på 16% for en køretidsreduktion på måske 2%.

Efter timeplanens kan der vel slet ikke være plads til nogen reduktion.

Det handler om vendetid og materiel genanvendelse. I et af de mange oplæg, der har været diskuteret, kan man eksempelvis køre Fra København til Aarhus på 1 time og 55 min. Togene afgår fra København H minuttal 00 og er i Odense minuttal 58 til 00. I samme oplæg afgår togene fra Aarhus minuttal 05 og er i Odense minuttal 00-02 og ankommer København H minuttal 00.

I sådan et oplæg kan man vende i Aarhus på 10 min og i København på 60 min, og altså køre timedrift med fem togstammer.

Hvis køretiden København - Aarhus bliver længere, bliver vendetiden i Aarhus kortere (idet togene i begge retninger forudsættes at være i Odense omtrent samtidig aht. skifteforbindelserne).

Så er der mange andre variable i sådan en planlægning, men ovenstående er et af de mere sandsynlige. Særligt i forbindelse med tankerne om "København som en Hub", hvor materiel og personale, skal udnyttes bedst muligt, inden de evt. skal videre.
Tankegangen i "København som en hub" er at der alligevel (forventeligt) skal dansk personale på tog til København fra Berlin, Hamburg, Göteborg og Stockholm "nær den danske grænse", og for at udnytte tjenestetider og materiel bedst muligt, kan man evt. lige nå en tur København - Aarhus inden man returnerer til Berlin eller et smut København - Odense inden man kører mod Stockholm. Fjerntrafik kører generelt i hele Europa uden statsbetaling, og derfor får man mere trafik, hvis ruterne bliver mere attraktive.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak