Flixbus åbner Aalborg-Aarhus med samme rejsetid som lyntog (Generelt)

af Pylorus, søndag 07. juli, 2019, 09:08 (14 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Men hvad er "overdreven lav hastighed"? Med tanke på det store antal køretøjer på motorvejen med hastighedsbegrænsning ned til 80 km/t samt muligheden for at overhale, så skal man nok under det. Ved overhaling kan vurderingen måske være anderledes, da andre kørende jo hindres.


Så længe man kører hurtigere end i vognbanen til højre for een kan man køre som man vil, dog mindst 40 km/t og max. hastighedsbegrænsningen.


Ikke korrekt.
Færdselslovens siger:
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.

Netop i snestorm er der ikke en regel om at man skal kører med en bestemt hastighed. Man skal altid kører efter forholdene.

Der hvor det er relevant i forhold til busser er den kapacitet på motorvej, som bliver brugt af en bus der overhaler lastbilerne men kører langsommere end personbilerne. Især når der er flere af dem kort efter hinanden giver de let kø på motorvejen.


MAN skal altid køre efter forholdene. Så min. 50 km/h gælder jo selvklart ikke ved tæt tåge og sigt på 20 m eller 20 cm sne på vejbanen!

Nu udsprang det hele af at nogle følte at Flixbusschauffører trækker ud og "blokerer" for hurtigkørende personbiler på 2 sporede motorveje.
Men en bus må normalt køre 100 km/h i timen og lastbiler 80 km/h. Så der vil være mange situationer hvor busser må overhale lastbiler.
Samtidig er der endnu flere
peronbiler som "snegler" sig afsted i inderste spor med 100-105 km/h.

Så beskylde busserne for at være til gene når mange flere alm. personbiler udgør et langt større problem er ikke rimeligt.

Nej problemet ligger i at skinnenettet ikke har udviklet sig og stadig ligger som det blev planlagt for over 100 år siden og en masse mindre byer mener de har krav på jernbane tværs gennem netop deres by.

Derfor får vi aldrig lynhurtige tog i dette land.

Og derfor er der sammen med de konstante spor- & signalarbejder på skinnenettet frem til min. 2030 basis for andre kaprer passagerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen