Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)

af andersj, Nordjylland, tirsdag 09. juli, 2019, 13:15 (9 dage siden) @ Vollensir

Hvorfor er det så meget spild af penge at få elektrificeret så mange jernbanestrækninger som muligt, det er da det eneste rigtig. Så vi kan få afskaffet så mange dieseltog som muligt, el-tog er da 1000 gange mere behagelige, mindre støj, meget bedre acceleration, mindre vedligehold, forsyning m.m.

Det med at det skal koste så og så mange milliarder, kan ikke være rigtig der må være nogle firmaer der øjner en chance for at score kassen. Så dyrt kan det sgu heller ikke være at banke nogle fundamenter i jorden og rejse nogle master.

Nu går serieprodutionen af batteritog til 150 km rækkevidde snart igang hos Stadler, og til strækninger med relativt få tog er det en væsentligt billigere måde at elektrificere på fremfor at sætte køreledninger op. Det koster jo også en del at vedligeholde køreledningerne, så der er ikke kun etableringsomkostninger.

Men hvis man bygger den nye bane mellem Brabrand og Svejbæk kunne det måske være relevant at lave kørestrøm Brabrand-Herning-Holstebro-(Struer) og Herning-Vejle. Så kan man køre batteritog på de resterende strækninger i Vestjylland med opladning på de stationer og strækninger hvor der er kørestrøm. Der skal nok også laves ladestationer i Thisted og Tønder/Niebüll.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen