Krydssubsidiering og afgifter (Trafikpolitik)

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. juli, 2019, 10:08 (105 dage siden) @ mpp

Storebæltsforbindelsen har ikke haft den ønskede effekt på Vestsjælland. Det er blevet til udkant midt i landet. Som det er nu, økonomiserer alle med turene over bæltet (både jernbane og vej) og jeg skulle mene at talrige studier viser at fjernelse af broafgiften ville være selvfinansierende for så vidt at øget vækst ville give anledning til øgede skattebetalinger/færre udgifter til overførsler. Det er tankevækkende at Fyn i den grad bliver trukket mod trekantområdet (sekssporet motorvej og kommende 3./4. spor på Vestfyn), som efterhånden består af hele Sydjylland og netop dette område nyder godt af relativ billige transportmuligheder internationalt. Storebælt fungerer som en effektiv toldmur og Sjælland bliver i al fremtid begunstiget med sådanne i og med at Øresund også er sådan en.

Det er ikke tidsforbruget som afgør sammenhængskraften og spredningen af vækst, men frekvensen af udvekslingen af fysiske personer/tjenesteydelser og varer. Det kan man ikke løse over en internetforbindelse og videolink - dem der tror det bør tro om igen, for Storebælt er 20 års eksperiment som viser stik det modsatte. Pointen er således at hvis man vil lighed og spredning af vækst skal man tilgængeliggøre transport og det gælder især for de laveste indkomstgrupper som bliver hårdest ramt og som taber på jobs langt væk fra bopælen.

For nu lige at spinde den sidste ende på dette så er udvikling koncentreret hvor transport, uddannelse og anden samkvem er god. Derfor Trekantområdet som ligger som en stadig større klump mellem Århus og tildels Odense (og andre uddannelsesinstitutioner). Man ser det ikke mellem Odense og København og der er intet tegn på at det kommer førend takster på både vej og jernbane (DSB sætter billetprisen højere end andre steder) bliver jævnet ud og billigere.

Og med hensyn til Kattegat, så er det relevant at stille spørgsmål om hvad man vil med forbindelsen. Er det blot fascinationen ved at komme hurtigst mellem Århus og København? Eller er det ønske om øget vækst? Suboptimering på billetpris og anden finansiering er farlig, da det har negative konsekvenser for landet som helhed. At komme med "svimlende" hastighed til København fra Århus er ingen garanti for at byen vil vækste mere end ellers og med afgifter er det ikke de befolkningsgrupper som kunne rykke op i velstand som kommer til at benytte den i nævneværdigt omfang - for de vil ikke have råd.

Man skal bygge forbindelser hvor man vil have trafikspring og når først de er bygget gælder det om at trafikspringet bliver så stort som muligt, da det er de afledte effekter som skaber vækst. Transport i sig selv er blot en miljøbelastning, so to speak.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen