Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 10. juli, 2019, 10:33 (8 dage siden) @ Togbus

Men mit bud at den trafik imellem Sverige og Tyskland, hvor det kan betale sig at bruge bane, allerede bruger jernbaneforbindelse via Øresund og Storebælt. Det spare også omladning til/fra færgen...

I mit tidligere "liv" har jeg haft en del med ITD at gøre. De udgiver fortsat grænsetællingerne, hvor antallet af lastbiler over grænserne (i retning mod Danmark) opgøres:

http://www.itd.dk/dokumenter/graensetaelling/

Der er lavet flere analyser med hjælp fra ITDs tællinger, hvor antallet af lastbiler der kører gennem Danmark er anført. Der er et klart marked på Nord-Syd korridoren gennem Jylland, men en række hindringer i infrastrukturen (mgl. kørestrøm, begrænset kapacitet, begrænsninger på toglængde, særligt dansk onboard system osv osv).

Et simpelt kig på TXLs kombitog fra Padborg afløser også, at en del af trailerne faktisk kommer fra Sverige via Frederikshavn eller via Øresund....

Der kommer dagligt over 5.000 lastbiler ind i Danmark. Om jernbanen fik bare 10% af dem, ville det være rigtig mange tog....

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail
3 advokat tilbud

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen