Krydssubsidiering og afgifter (Trafikpolitik)

af krabsen, onsdag 10. juli, 2019, 15:23 (8 dage siden) @ Togbus

Nu er der ikke noget principielt galt med krydssubsidiering. ;-)

Langt hovedparten af den offentlige sektor er finansieret af krydssubsidiering, (overskud et sted anvendes til finansiering af underskud andetsteds). Afgifter, der er direkte omkostningsdækkende, udgør kun en mindre del af den offentlige finansiering.

Så en overpris på Storebælt adskiller sig ikke fra en lang række afgifter, der opkræves hos en del af befolkningen og anvendes andetsteds..

I øvrigt finder krydssubsidiering også i stor stil sted i den private sektor ( Bilka finansierer sine slagtilbud på øl ved overpris på f.eks. dametøj :-) ) - herunder private busselskaber. :-P


Så det der udestår er fordelingen af 'afgiftstrykket' mellem de forskellige kilder; skat, afgift, billetpriser, broafgift m.v. Og det er et politisk valg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen