Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)

af Pylorus, onsdag 10. juli, 2019, 19:51 (105 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Men mit bud at den trafik imellem Sverige og Tyskland, hvor det kan betale sig at bruge bane, allerede bruger jernbaneforbindelse via Øresund og Storebælt. Det spare også omladning til/fra færgen...


I mit tidligere "liv" har jeg haft en del med ITD at gøre. De udgiver fortsat grænsetællingerne, hvor antallet af lastbiler over grænserne (i retning mod Danmark) opgøres:

http://www.itd.dk/dokumenter/graensetaelling/

Der er lavet flere analyser med hjælp fra ITDs tællinger, hvor antallet af lastbiler der kører gennem Danmark er anført. Der er et klart marked på Nord-Syd korridoren gennem Jylland, men en række hindringer i infrastrukturen (mgl. kørestrøm, begrænset kapacitet, begrænsninger på toglængde, særligt dansk onboard system osv osv).

Et simpelt kig på TXLs kombitog fra Padborg afløser også, at en del af trailerne faktisk kommer fra Sverige via Frederikshavn eller via Øresund....

Der kommer dagligt over 5.000 lastbiler ind i Danmark. Om jernbanen fik bare 10% af dem, ville det være rigtig mange tog....

/Lasse

Tak Lasse
Fin oversigt som belyser behovet for at få alle disse lastbiler over på jernbanen.

Så vil DSB ikke have en sådan opgave er der sikkert andre der vil.
Mit forslag går på en ny 4 sporet strækning fra Aalborg til lige nord for Kolding.
2 spor til højhastighedstog og 2 til godstog.
Ja det er måske flot med 4 spor - men hvem gider at have godstoge gennem de østjyske byer.
De nuværende jernbanelinier fra Kolding til nord for Aarhus kunne givet benyttes til en regionalbane.
Højhastighedstog skal ikke nødvendigsvis ind til Fredericia, Vejle, Horsens for blot at tage de største byer.
Istedet placetes som i Tyskland stationer som betjener en eller flere byer udenfor bykernen. Til gavn for alle de passager som gerne vil hurtigt frem og som i København ikke sættes af ved bestemmelsesstedet eller 2 km derfra!
Det er prisen for tog med 300 km/h eller mere i timen og hyppigere afgange vil givet tiltrække bilister hvis billetprisrn er fornuftig og der lægges hindringer på vejtransporten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen