Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)

af tgpsen, torsdag 11. juli, 2019, 17:36 (5 dage siden) @ pjl

Kattegatforbindelsen med tog kan betales af brugerne + overskud fra storebæltsbroen. (Er f.eks. nævnt af Rasmus Prehn)

Så det er svært at forestille sig at den ikke bliver til noget, med den politiske konstellation vi har pt.


Den nuværende linieføring rammer 8 ud af Danmarks 10 største byer. Tager man Esbjerg-delen med, rammes 10 ud af 10. Det vil derfor have en større effekt at opgardere det nuværende net mellem København og Aarhus/Esbjerg end at poste 150+ milliarder i en Kattegatbro.


Sammenligning her. Det er vist tydeligt at Kattegatbroens færre påvirkede byer (5 i fh. t. 8) til gengæld påvirkes stærkere af Kattegatbroen end af Timemodellen


Desuden blev det lovet at Storebæltsbroen blev gratis når den var betalt, jeg synes det en en kende mærkeligt at vi har to systemer til at financiere byggeri og vedligehold af infrastruktur Skat/Afgift og Billetter til et stykke vej - ikke at jeg er modstander af brugerbetaling, men når produktet er betalt så er det altså købt (og betalt).


Det mærkelige er ikke at vi har to systemer (måske det også) men at vi har valgt at bruge et suboptimalt system til de nyeste broer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
3 advokat tilbud
Indsend billeder
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen