Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)

af steenth, fredag 12. juli, 2019, 11:15 (100 dage siden) @ mikedk2100

Det er prisen for tog med 300 km/h eller mere i timen og hyppigere afgange vil givet tiltrække bilister hvis billetprisrn er fornuftig og der lægges hindringer på vejtransporten.


Det meste af trafikken er pendling på kortere strækninger....


Spørgsmålet er vel egentlig, hvad vi gerne vil. Vil man tiltrække bilister til toget, både på "kortere pendlerstrækninger" og ture mellem landsdelene, hvad skal der så til? Københavnsområdet viser vel med al tydelighed, at selvom der er S-tog hver 10. minut, så siger statistikbanken, at man i bedste fald har stået status quo de sidste 5 år med antallet af passagerer. Det kan så skyldes de mange sporarbejder, signalprojekter, manglende tog etc. Men de passagerer, der er skredet over i bilen (eller måske har overvejet det offentlige, men er skræmt væk), kommer jo ikke tilbage til toget. De tager selvfølgelig også bilen mellem landsdelene.

Det er specielt sporarbejde på S-tog, hvor det er mærkbart, at passagertal bliver mindre. Og det er ret tydelige at det er strækninger som aktuelt har sporarbejde, som har et fald. Men de fleste kommer tilbage igen, når man ser passagertal på strækningsniveau. Jeg har fået at vide af DSB, at det er pendlerne som kommer tilbage, mens det er svære at for de fritidsrejsende tilbage igen. Men det sidste gruppe er hårdere ramt af sporarbejder i weekender og om aften. Ellers er driften i forhold til fjerntog ret stabil. Der er er aflysninger og forsinkeler. Men man kommer frem.

De studerende og "andre fattigrøve" er for længst smuttet over i de billigere, mere komfortable og med garanteret siddeplads: Busserne.

For hovedparten af pendler betyder tid meget. Busser er langsommere og har ikke god nok komfort til at arbejde i. Busser vil nok mest blive brugt af fritidsrejsende.

Nu er Ringsted-Køge Nord-København godt nok lige åbnet med begrænset trafik, men lur mig - den har ikke taget nævneværdigt mange bilister til sig om 5 år. Men så kan vi selvfølgelig til den tid spørge os selv, hvorfor - imens man er i gang med at udvide Køge Bugt Motorvejen med endnu 2 spor eller Ring 5. Burde vi ikke allerede nu spørge, hvorfor?

Den nye bane flytter ikke meget trafik, når man kun flytter nogle af de nuværende tog, hvilken går ud over den som brugte de tog til/fra Roskilde og Høje Taastrup. Der skal nye tog til. Og det er først når Næstved-Haslev-Køge-København tog kommer, at der kommer en reelt forbedring med nye forbindelser.

Jeg kan faktisk godt lide Pylorus forslag, fordi det ikke er begrænset af "det plejer vi ikke"-tanken, som desværre gennemsyrer det offentlige system (herunder også DSB og Banedanmark). Det er desværre nok tankegangen, der er vigtigst at ændre - den almindelige dansker finder automatisk det produkt, som han/hun synes opfylder deres krav bedst. Bare kig på el-løbehjulenes bragende succes i storbyerne... Hvem havde set den komme sidste sommer?

De faste bruger tæller tid meget: Frekvens, korte skifte tider (der skal helst være forbindelse også ved forsinkelser). Det er tiden fra start til slut.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbanehistorisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen