Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister har åbnet et rødt rivegilde om Billundbanen (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 13/7 2019, 12:01 (1748 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tror ikke forlystelsesparker mv betyder noget i den sammenhæng. Ikke bare vil de fleste kun foretage den rejse måske en gang om året, men de vil samtidig gøre det flere sammen, hvilket voldsomt øger bilens konkurrencedygtighed, og så vil det ikke engang foregå i myldretid ind mod de større byer, som bliver fremtidens guld for jernbanen og der hvor investeringer bør prioriteres. Det eneste relevante ved forlystelsesparker vil være de ansatte. Pendlere driver banen. Hver gang man flytter bare 100 fra bil til tog er det over 40.000 årlige rejser. Så snart banen tydeligt kan levere på det område vil politikerne for alvor begynde at finde milliarderne. Det har man set i fx UK. Trods høje priser og kolossal utilfredshed boomer jernbanen og der planlægges udbygningen for svimlende beløb.årsagen er stort set alene sammenbrud på vejene i særligt London.

Det samme gælder her. Kan banen begynde at flytte bare få bilister væk fra E45 , så har vi en game-changer. Men så skal der også prioriteres. HVIS en Vejle fjord forbindelse bliver bygget vil man jo også kunne skære Vejle af esbjerg-aarhus tog - og det tror jeg vil ske, og så vil rejsetden blive mindre end over Billund helt uden yderligere investeringer. Hertil kommer at man relativt billigt ville kunne skære Fredericia af også og få en direkte kolding-Horsens forbindelse. Og en voldsom reduktion i kolding- Aarhus rejsetider, hvad der utvivlsomt vil fjerne bilister fra motorvejen. Det vil samtidig få esbjerg-aarhus ned på kun lidt over en time, hvad der er helt urealistisk over Billund. Det er både bedre, billigere og hurtigere at køre over Kolding.

Jeg er ikke nødvendigvis imod din idé, især ikke, hvis udgangspunktet er at jelling'billund bliver bygget, således, at man ikke behøver at overveje den investering men til gengæld hænger på den forventede meget dårlige drift. Det inviterer nærmest til viderebygning, og Aarhus er den oplagte forbindelse. Skulle man bygge videre vestpå ville jeg se mere på Grindsted og Varde. Det er selvfølgelig langt mindre byer, men de har stort opland, og banen ville levere noget markant i en fremtid, hvor det utvivlsomt bliver svært at komme til Aarhus i bil. Esbjerg-varde-grindsted-billund-jelling hedensted-horsens-aarhus. Ville forbinde en del små og halvstore byer med hvert sit betydelige opland med både Aarhus og Esbjerg. Men ikke for gennemrejsendd


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak