Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister har åbnet et rødt rivegilde om Billundbanen (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen, 13/7 2019, 13:44 (1746 dage siden) @ ThomasTT


Jeg er ikke nødvendigvis imod din idé, især ikke, hvis udgangspunktet er at jelling'billund bliver bygget, således, at man ikke behøver at overveje den investering men til gengæld hænger på den forventede meget dårlige drift. Det inviterer nærmest til viderebygning, og Aarhus er den oplagte forbindelse. Skulle man bygge videre vestpå ville jeg se mere på Grindsted og Varde. Det er selvfølgelig langt mindre byer, men de har stort opland, og banen ville levere noget markant i en fremtid, hvor det utvivlsomt bliver svært at komme til Aarhus i bil. Esbjerg-varde-grindsted-billund-jelling hedensted-horsens-aarhus. Ville forbinde en del små og halvstore byer med hvert sit betydelige opland med både Aarhus og Esbjerg. Men ikke for gennemrejsendd

Præcis det jeg tænker. Den vil fungere som pendlerforbindelse i begge retninger mod Esbjerg og Århus og til og fra Billund i midten. Der arbejder trods alt stadig en del mennesker der. Og derudover ville den kunne supplere lidt til turistattraktionerne. Og ja kan godt være det i dag ikke er noget folk går efter. Men jeg har dog flere gange set grupper gå fra Holme Olstrup station til Bon Bonland, og Klampenborg leverer da også til Bakken. Så helt umuligt med folk i offentlig trafik til turistattraktioner og forlystelser er det da ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak