Svenskerne vil have genindført nattog - Held og lykke! (Generelt)

af mikedk2100, København Ø, tirsdag 16. juli, 2019, 09:27 (36 dage siden) @ Pyloriis

Interessant som tanker / ideer der ikke vil tiltrække ret mange passagerer (Svenske nattog / jernbane over en evt. Kattegatforbindelse / Tullebanen til Billund) kan få folk til at drømme.

For reelt er det ikke andet en drømme.
For de hundredetusinder daglige pendlere som sidder fast på især motorvejen ind mod landets større byer er det spild af penge at investere i nattog gennem Danmark. Eller tog til Billund. Nogle argumentere med at så kan Legoland få gæster som kan tage toget. Tog over en evt. Kattegatforbindelse vil koste utallige mia af gode skattekroner som de rejsende aldrig vil kunne betale og som kunne være brugt bedre på at få resten af jernbanenettet til at fungere.

Tag dog i stedet udgangspunkt i hvordan Danmark kommer til at se ud efter 2050.

Fortsætter den nuværende tendens med at folk foretrækker byområder - ja så vil vi formentlig kunne se et mere eller mindre sammenhængende byområde fra Kolding i Syd til nord for Aarhus og måske ind mod Silkeborg.
Aalborg vil givet vokse sig større og det vil Odense og det nordvestlige Fyn.
På Sjælland vil der kommer mere bebyggelse langs Køge Bugt og formentlig omkring Køge / Køge Nord. Roskilde og områderne syd og nord for byen vil vokse.
Samme sker givet for Ringsted / Holbæk og måske Sorø / Næstved og muligvis Slagelse.

Så vi skal have en infrastruktur som sikrer hurtige og hyppige forbindelser mellem disse voksende bysamfund. Dels imellem dem men også indenfor områderne.

Så skal vi ikke bygge endnu flere motorveje så skal jernbanen optimeres så skinnerne kan overtage min 20% og gerne mere af såvel den nuværende pendlertrafik som især den kommende.

Alene at skulle transportere 20% af de nuværende motorvejspendlere vil svare til en fordobling af passagerantallet på strækningerne på Sjælland og det østjyske område. Noget som man givet hverken har materiel til såvel som kapacitet.

Så der skal nytænkning til.
Så kom med ideer til hvordan vi får løst disse opgaver!

Nytænkning er jo også at drømme - men desværre, og det er så typisk dansk, så bliver idéer og nytænkning ofte sablet ned med undskyldninger om, at sådan har vi aldrig gjort, det plejer vi ikke, det kan systemet ikke, toget plejer at køre sådan, deres (nuværende) materiel kan ikke køre i Danmark, det er der ingen passagerer til osv osv. Også i dette forum.

Og hvorfor den ensidige fokusering på pendlertrafik? Prisen er også en stor spiller på det marked. Hvis man er nødt til at have en bil, for at kunne komme rundt i fritiden, så er lysten til at betale 2.000 kr. om måneden for et pendlerkort nok ikke særlig stor. Jeg kender da en del her i København, der har bil - og den bliver også brugt til/fra arbejde. Dels fordi de ikke vil betale prisen for et pendlerkort, dels fordi man skal bruge uforholdsmæssigt lang tid på kollektiv trafik, selv her i København. Tid er også penge, så alt i alt er det jo billigere for dem bare at bruge bilen til alt.

Det er fint at fokusere på, hvordan Danmark ser ud om 30 år - men skal vi så bare læne os tilbage og bruge bilen indtil da? Nej, vi skal også løse de problemer, som vi har nu og her (og har haft de sidste 20 år). Og det haster.

Så ja, der skal nytænkning til - og langt mere åbenhed overfor idéer. Det sidste er det sværeste!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Jernbanebøger

Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen
Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen
Pris 240,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen