Svenskerne vil have genindført nattog - Held og lykke! (Generelt)

af Pyloriis, tirsdag 16. juli, 2019, 11:08 (36 dage siden) @ mikedk2100

Interessant som tanker / ideer der ikke vil tiltrække ret mange passagerer (Svenske nattog / jernbane over en evt. Kattegatforbindelse / Tullebanen til Billund) kan få folk til at drømme.

For reelt er det ikke andet en drømme.
For de hundredetusinder daglige pendlere som sidder fast på især motorvejen ind mod landets større byer er det spild af penge at investere i nattog gennem Danmark. Eller tog til Billund. Nogle argumentere med at så kan Legoland få gæster som kan tage toget. Tog over en evt. Kattegatforbindelse vil koste utallige mia af gode skattekroner som de rejsende aldrig vil kunne betale og som kunne være brugt bedre på at få resten af jernbanenettet til at fungere.

Tag dog i stedet udgangspunkt i hvordan Danmark kommer til at se ud efter 2050.

Fortsætter den nuværende tendens med at folk foretrækker byområder - ja så vil vi formentlig kunne se et mere eller mindre sammenhængende byområde fra Kolding i Syd til nord for Aarhus og måske ind mod Silkeborg.
Aalborg vil givet vokse sig større og det vil Odense og det nordvestlige Fyn.
På Sjælland vil der kommer mere bebyggelse langs Køge Bugt og formentlig omkring Køge / Køge Nord. Roskilde og områderne syd og nord for byen vil vokse.
Samme sker givet for Ringsted / Holbæk og måske Sorø / Næstved og muligvis Slagelse.

Så vi skal have en infrastruktur som sikrer hurtige og hyppige forbindelser mellem disse voksende bysamfund. Dels imellem dem men også indenfor områderne.

Så skal vi ikke bygge endnu flere motorveje så skal jernbanen optimeres så skinnerne kan overtage min 20% og gerne mere af såvel den nuværende pendlertrafik som især den kommende.

Alene at skulle transportere 20% af de nuværende motorvejspendlere vil svare til en fordobling af passagerantallet på strækningerne på Sjælland og det østjyske område. Noget som man givet hverken har materiel til såvel som kapacitet.

Så der skal nytænkning til.
Så kom med ideer til hvordan vi får løst disse opgaver!

Og hvorfor den ensidige fokusering på pendlertrafik? Prisen er også en stor spiller på det marked. Hvis man er nødt til at have en bil, for at kunne komme rundt i fritiden, så er lysten til at betale 2.000 kr. om måneden for et pendlerkort nok ikke særlig stor. Jeg kender da en del her i København, der har bil - og den bliver også brugt til/fra arbejde. Dels fordi de ikke vil betale prisen for et pendlerkort, dels fordi man skal bruge uforholdsmæssigt lang tid på kollektiv trafik, selv her i København. Tid er også penge, så alt i alt er det jo billigere for dem bare at bruge bilen til alt.

Samfundet spilder d.d. en masse tid på at pendlere sidder i kø på især motorvejene og indfaldsvejene til de større byer. Noget som kun forværres i de kommende år medmindre jernbanen kan tage over.
Og der kommer tilsyneladende ikke til at ske!
Signalprogrammet i sig selv gør at kapaciteten ikke kan øges ret meget i de kommende 5-7 år og DSB har ikke meget ekstra materiel.
Resten af den kollektive trafik (=busdriften) udsættes for konstante nedskæringer.
Men reducer befordringsfradraget gradvist og øg benzinpris samtidig med at kollektiv trafik gøres gratis - så ville mange flere nok vælge toget.
Jeg er enig i at et pendler kort til 2.000-3.000 pr måned hvis man alligevel har bilen og får et stort befordringsfradrag - ja så er motivationen ikke stor til at forsøge sig med den kollektive trafik.


Det er fint at fokusere på, hvordan Danmark ser ud om 30 år - men skal vi så bare læne os tilbage og bruge bilen indtil da? Nej, vi skal også løse de problemer, som vi har nu og her (og har haft de sidste 20 år). Og det haster.

Enig - men det forudsætter en helt anden fokus på hvilken rolle den kollektive trafik skal have! Herunder at vi især skal prioritere pendlere fremfor fritidsrejsende og dem som skal til møder midt på dagen.


Så ja, der skal nytænkning til - og langt mere åbenhed overfor idéer. Det sidste er det sværeste!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen