Langt fra trådens emne! (Generelt)

af mikedk2100, København Ø, tirsdag 16. juli, 2019, 20:55 (93 dage siden) @ Ralph

Jeg tror de fleste ved hvad et nattog er.
Jeg opponerer mig kun, da tråden til slut nu handler mest om pendlere.
Et nattog er et tog som hovedsageligt består af sove og liggevogne og som transporterer passagerer ud i Europa så de får mindst 8 timers søvn.
Nattog fra Danmark til Hamburg eller Berlin er ikke et alternativ. Rejsetid 4½ hhv 6 timer)
Skal man køre nattog fra Danmark er (som en tidligere har nævnt) Bruxelles et oplagt mål og en gren til München.
Herfra kan man om morgenen komme videre direkte ud i Europa.
Oplagt er at man samordner et nordisk projekt med X2000 Oslo/Stockholm- Malmø og lader nattoget starte i Malmø og videre via København ved 22-tiden.
Hvis SJ vil køre Stockholm-Hamburg, så lad dem gøre det.

Men nattog fra Malmø til Berlin er åbenbart en god forretning, ellers kørte det vel ikke. De holder så længere tid på færgen og et andet sted jeg ikke lige kan huske, for at folk kan nå at få de 8 timers søvn. Det kunne et dansk nattog til Berlin jo også.

Halvanden time mellem Hamburg og Berlin er vel også lige lovlig lidt, når DBs egne ICE er 1 time og 45 om det. Og de kører endda over 200 km/t, hvad nattoget næppe gør. Jeg kan desværre ikke huske, hvor lang tid det hedengangne nattog fra København var om at nå Hamburg.

Samordningen med X2000 findes jo allerede. Eneste forskel er, at nattoget fra Malmø til Berlin kører udenom Danmark. Og vi danskere har jo allerede en samordning med Øresundstoget og med Hamburgtogene. I Malmø kan vi komme til Berlin og i Hamburg ud til resten af Europa. Hvis DSB har samme ræsonnement, forstår jeg godt, at nattog er stendødt i Danmark.

Og der er vel heller ingen lov om, at nattog skal køre ved 21-22 tiden? For at nævne det hedengangne nattog fra København mod Basel/München/Amsterdam, så kørte det lidt i 19 fra København H. Altså havde man godt 4 timer i toget inden sengetid. Da jeg var med til Basel, der var også 4-5 timer efter man var stået op til man skulle af toget. Så hvorfor kunne et nattog ikke starte fra Stockholm kl. 15 og dermed være i både Malmø og København længe inden midnat.

Det der er det vigtige for folk i nattoget er jo, at vognen kører direkte og at man ikke skal skifte undervejs.

Da jeg var med til Basel blev toget altså også rangeret rundt et sted i Tyskland midt om natten, da toget skulle deles/samles i tog til/fra Basel og München. Jeg husker ikke stationen det skete på. Så det kunne folk vel også klare, hvis det skulle ske i København.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen