Langt fra trådens emne! (Generelt)

af mpp, onsdag 17. juli, 2019, 00:31 (554 dage siden) @ mikedk2100

Spot on. Opdraget fra svenskerne er at se på hvordan der kan skabes et marked for nattog fra Sverige til Europa. I princippet er et nattog jo bare et tog der kører om natten og langt og det er der så visse udfordringer med – derudover skal passagerne undgå skift og dermed er rangering på vejen i mange tilfælde et must.

Anyways, så er de ting der skal undersøges jo så:
– Hvilke udfordringer er der ved at køre et tog 13-14 timer på tværs af grænser (ift kabotage, tidsplaner, godkendelse på tværs af grænser o.l.)
– Hvilke ruter kunne man starte med?
– Hvilke vogne skal købes og hvordan reducerer man risikoen for dem der køber dem?

Givet hvor meget fokus der er på nattog tror jeg nok vi skal få nattog. Der er en række store ruter der bliver overvejet nu (dansk fokus: Amsterdam, Bruxelles, Berlin, Munchen, m.v.), men i sidste ende er det op til markedet at bestemme. Man kan allerede købe togrejser der er over 24 timer, bl.a. i USA, Paris–Moskva og transiberiske jernbane. Tilsvarende sælger Flixbus også natrejser, så hvis prisen er rigtig er der et market for stort set hvilken som helst service – der er også nat-IC og nat-ICE i Tyskland, ligesom der kører nat-IC3 Hamborg-Kbh om sommeren.

Der er ingen grund til, at der ikke skulle kunne være korte nattogsrejser, hvor toget ender med at stå stille en del af natten, ligesom der ikke er nogen grund til at man ikke skulle kunne tog både klokken 15, 20 og 23 til den samme destination (hvis der er nok passagerer). De rejsende vil givetvist efterspørge forskellige niveauer af service og vil have forskellig følsomhed overfor lange rejser – markedet (når det eksisterer) vil sikre at alle får en service der passer til deres behov og præferencer.å


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen