Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)

af pjl, 17/7 2019, 13:09 (1744 dage siden) @ steenth

IC3 er et dejlig tog med god plads, som jeg håber kan holdes i stabil drift til 2026 . Men kan godt se faren at det ikke holder i god stand til 2026. Og hastigheden er stadig 180 km/t og de kan stadig udnytte højere hastighed, som hastighedsopgradering medfører. Det er det færreste steder hastigheden bliver sat op til 200 km/t, som ikke kan udnyttes af IC3. Men efter jeg ser, så bliver de nye el-tog med mindre plads imellem sæderne.

IC3 togene er gode tog, og meget af deres success skyldes at konceptet var så meget forud for sin tid.

Men en ret stor del af togene er efterhånden ved at være noget bedagede, både indenfor og udenfor trænger de til en kærlig hånd. Hvis man (som i den nuværende plan) forventer at togene skal køre op mod 10 år mere, så overrasker det mig meget at man ikke ser flere spor af den "grundige levetidsforlængelse" for togene som DSB påstod at de gik i gang med. Men igen... er det overhovedet lykkedes at modernisere mere end et enkelt (det oprindelige) øresundstog det sidste halvandet år?

Hvad angår hastigheden kan IC3 togene ikke udnytte noget af det. Ringsted - Køge Nord - København vil være 160-180 km/t og ikke de 250 km/t (eller lad os bare sige 200 km/t) som banen understøtter. En opgardering over vestfyn vil sikkert have 200 km/t+ som mål, ej heller dér kan potentialet udnyttes, heller ikke hvis man bygger under Vejle Fjord, opgarderer Ringsted-Storebælt eller rundt om Solbjerg til Aarhus. Tog (specifikt InterCity og Lyntog) mellem Aarhus og København kommer i næsten 10 år til at køre langsommere end alle andre tog i samme klasse - endda på samme strækning. Det er en forringelse af komforten af dimensioner.

Hvor meget plads, der bliver i fremtidige tog må vi se når man kommer så langt, både i Sverige og Norge kan man få leveret standard-tog med god komfort, så hvis DSB gør sig umage burde de også kunne. Men det er da rigtigt at hvis man nøjes med en kopi af et Tysk tog, så får man elendig komfort, som eksempelvis dobbeltdækkerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak