Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)

af steenth, 17/7 2019, 17:59 (1739 dage siden) @ Togbus

Det er vist kun "Steenth" som ikke ser problemer med Banedanmarks planlægning. Om få år er Flixbus og anden vejbåren kollektiv trafik den væsentlige leverandør af transport mellem de større jyske byer indbyrdes og til og fra København.

Flexbus er til fritidstrafik. Jeg rejser mest lang i forbindelse med organisationsarbejde. Der passer deres afgange a.h. til.

Den slags ukritiske talerør for Banedanmark og elendigt udførte it-projekter er med til at splintre jernbanen i Danmark.

Jeg ved godt at signalprojektet har været optimistisk. Jeg viste fra starten af. Men det har ikke hjulpet at man har genstartet elektrificeringen. Men det største problem er installation i de gamle tog. Det væltede den oprindelige tidsplan. Og det var ikke noget it-problem, men det praktisk problem med at finde plads til ledninger og udstyr. Desværre noget som er generelt problem med gamle togsæt. Og desværre uden der var fokus på indtil for 2 år siden. Desværre for sent at man kunne gøre noget.

Jeg er mest S-tog bruger og følger stærkt projektet der. Her har alt materiel det nødvendige udstyr. Men problemerne med glatte skinner ligner at blevet undervurderet hos Banedanmark.... Det har allerede gået ud over Friheden og Husum...

Når der er eltog til Nørrejylland i 2027 eller senere vil Flixbus mv formentlig være i færd med en hastig omstilling til eltraktion og andet miljøvenligt. Og så er der kun en tvivlsom hastighedsfordel tilbage for jernbanen. Og busserne vil kræve endnu et dobbeltspor på motorvejen. Husk på at det er danske vognmænd som er busoperatører og busdrift skaber masser af arbejdspladser til danske chauffører - og endda uden det tilskud som jernbanen skal have på bekostning for investering i sundhed og uddannelse.

Er du glad for busser? Der skal mange busser til at fremskøne en ekstra spor på motorvejen.

Kort sagt er Steenth's retorik medvirkende til jernbanens samfundsmæssige velfærdsdestruktion og tilmed et miljøsvineri i og med at man ikke 200 pct går ind for hurtig omstilling til grøn energi, men i stedet suboptimerer til fordel for et skrantende it-projekt.

Jeg kigger på faks og ikke løse påstande. Jeg kigger i Banedanmark materiale i mangel på alternativer. Men det holder kan tiden kun vise. Revidering af planen for knap 2 år siden er et bedre bud. Men at fremskøne Østjylland på bekostning af det samlet projekt med både signalprojekt og elektrificeringen ved at bruge en masse midle på en midlertidig immunisering er jeg ikke specielt glad for, da jeg ved der er mange gode projekter, som det kunne bruges til bedre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1110

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak