Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langt fra trådens emne! (Generelt)

af Rail, 17/7 2019, 23:02 (1707 dage siden) @ mikedk2100

Men nattog fra Malmø til Berlin er åbenbart en god forretning, ellers kørte det vel ikke. De holder så længere tid på færgen og et andet sted jeg ikke lige kan huske, for at folk kan nå at få de 8 timers søvn. Det kunne et dansk nattog til Berlin jo også.


Det er fordi at færgerne ikke længere sejler på de rigtige tidspunkter, i "gamle dage" var rejsetiden meget mere attraktiv. Rejsetiden Malmö - Berlin var i 2012 8:43 og i år er den 13:45, altså en forlængelse på 5 timer!

Det er åbenbart stadig attraktivt, for toget kørte jo ikke, hvis der ikke var kunder. Et nattog, der kommer fra København til Berlin på 7 timer er i mine øjne ikke attraktivt, fordi man ikke kan nå at sove - så skal man have mulighed for at komme før og ligge et par timer ekstra ved ankomst, ligesom SJ tillader med deres nattog mellem Malmø og Stockholm (og omvendt).

Nej men kan vi ikke lige hurtigt blive enige om at 8:43 er bedre end 13:45?
Dertil kunne man jo bemærke at der nok ikke var så mange der gad tage nattoget mellem København og Hamborg hvis det "rigtige" nattog virkeligt var så attraktivt...

Der kører stadigt nattog mellem København og Hamburg, de medfører bare ikke ligge- og sovevogne.


Da ikke, hvis vi følger Ralphs beskrivelse: "Et nattog er et tog som hovedsageligt består af sove og liggevogne og som transporterer passagerer ud i Europa så de får mindst 8 timers søvn." Så nej, vi har ikke nattog i Danmark, heller ikke mellem København og Hamburg.

Men det er der vel ingen der har sagt at vi skal følge.

Nattog er tog der kører henover natten, hvad end de er s-tog, ICE eller sove-/liggevogne. Husk i den forbindelse at på andel af pladserne så har de fleste "sovetog" (Sleepers) faktisk en meget stor andel helt almindelige sæder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak