Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)

af pjl, onsdag 17. juli, 2019, 23:54 (68 dage siden) @ Togbus

Det er vist kun "Steenth" som ikke ser problemer med Banedanmarks planlægning. Om få år er Flixbus og anden vejbåren kollektiv trafik den væsentlige leverandør af transport mellem de større jyske byer indbyrdes og til og fra København.

Ingen andre steder, selv dem med et mere liberaliseret marked har set den udvikling. Busser tager et marked, men overtager ikke for jernbanen. Du er velkommen til at levere beviser for det modsatte.

Når der er eltog til Nørrejylland i 2027 eller senere vil Flixbus mv formentlig være i færd med en hastig omstilling til eltraktion og andet miljøvenligt. Og så er der kun en tvivlsom hastighedsfordel tilbage for jernbanen. Og busserne vil kræve endnu et dobbeltspor på motorvejen. Husk på at det er danske vognmænd som er busoperatører og busdrift skaber masser af arbejdspladser til danske chauffører - og endda uden det tilskud som jernbanen skal have på bekostning for investering i sundhed og uddannelse.

...det "statslige tilskud" kommer via anlæggelsen af mere vej.

Og så er Thomas Hintze's (der skabte Rødbillet) historie om Flixbus interessant, netop fordi han stoppede med at levere busser til selskabet fordi det var umuligt for ham at drive en sund forretning med Danske chauffører. Og det lyder i øvrig også som om du sjældent selv har kørt med selskabet, det har jeg - den sidste chauffør jeg kørte med var fra Tjekkiet.

Så "skaber danske arbejdspladser" er en skrøne, og at Flixbus investerer i noget som helst andet end "a race to the bottom" er ligeledes en skrøne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen