Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langt fra trådens emne! (Generelt)

af Rail, 18/7 2019, 19:22 (1705 dage siden) @ mikedk2100

Nej men kan vi ikke lige hurtigt blive enige om at 8:43 er bedre end 13:45?
Dertil kunne man jo bemærke at der nok ikke var så mange der gad tage nattoget mellem København og Hamborg hvis det "rigtige" nattog virkeligt var så attraktivt...


Ikke for mig, når det drejer sig om nattog/sovetog eller hvad vi skal kalde dem - dem med sovevogne. Så bruger jeg det som en hotelovernatning. Og togets faciliteter og rute er langt vigtigere for mig ved sovetog end rejsens tid. Hvis tiden var vigtig tog jeg flyet. Svenskernes sovetog til Berlin er ikke interessant for mig, fordi det skal med færgen 4 timer - kørte det via land (Danmark), så var jeg på.

Bliver du søsyg ? Du skal jo bare blive liggende i din seng, hvis du altså kan sove i 13 timer... Grunden til at jeg ikke bruger dem er at jeg ikke gider bruge 13 timer på noget der bør tage 8.


Jamen der findes jo kun et tog med siddepladser om natten mellem København og Hamburg, så hvordan kan du vide det? Og for mig er det bestemt ikke attraktivt at sidde op en hel nat i et IC3 tog med åbne kupéer. Det kan gå i dagtimerne, men oftest vil jeg hellere til Berlin, og der er flyet kun en mulighed.

Jeg konstatere blot at der åbenbart både er marked for et nattog kun med siddepladser der tager 7 timer og et sove-/liggevognsnattog der tager 13 timer. (Nej det er ikke helt de samme relationer, det hjælper naturligvis også på det)

Men det er der vel ingen der har sagt at vi skal følge.

Nattog er tog der kører henover natten, hvad end de er s-tog, ICE eller sove-/liggevogne. Husk i den forbindelse at på andel af pladserne så har de fleste "sovetog" (Sleepers) faktisk en meget stor andel helt almindelige sæder.


Tråden er taget op andetsteds - en officiel definition af "nattog" ville være dejligt. Men ingen kan forhåbentlig være i tvivl om, at denne tråd handler om, at svenskerne vil genindføre nattog i definitionen "tog med sovevogne", så derfor ser jeg slet ingen grund til at blande et almindeligt IC3-tog, der blot kører om natten, ind i det.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=nattog&tab=for

"tog der kører om natten, evt. indrettet med sovefaciliteter for passagererne"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak