En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab (Generelt)

af steenth, fredag 19. juli, 2019, 08:30 (61 dage siden) @ kme

SAS som stadig er et overvejende statsligt selskab flyver både indentigs og indenrigsflyvninger.
Så hvorfor skulle et nationalt jernbaneselskab ikke det samme? Uanset om det var rent dansk eller nordisk.


Så har du en sjov opfattelse af begrebet "overvejende". 50% af SAS er "floating". Resten er delt mellem Danmark, Norge og Sverige (i forholdet 2:2:3) og Norge er vist mest indstillet på at sælge deres andel.

SAS er i øvrigt en elendig forretning og overlever næppe det næste årti. Lufthansa var timer fra at købe hele bixen for få år siden men blev ramt af egne problemer.

Den var en elendig forretning. SAS har nu igen en god økonomi og har råd til at forny flåden af fly. Pilotterne vil gerne have andel i det overskud, da de har holdt sig tilbage en årrække.... Det medførte en strejke... som tog en pæn del af årets overskud..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen