Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)

af steenth, fredag 19. juli, 2019, 08:49 (66 dage siden) @ mikedk2100

Elektrificeringen skal bane vej for at DSB kan købe el-tog, som kan erstattet IC3 og ER4, som begge nærmere sig den alder hvor de skal ud af drift og IC4 som ikke har haft den bedste drift. Og der er ingen som vil kører rene på kommerciel vilkår i det omfang DSB kører nu. Det er kun København-Aarhus som muligvis kan betale sig. Men DSB skal servicere andre forbindelser.

En forudsætning for elektrificere er signalsystemer er klar til det. Enten med nyt signalsystem eller en dyr immunisering. Det er det som er flaskehalsen nu og her, da det det gamle materiel mangler ERTMS/ETCS, hvis man ikke vælger immunisering.

Mvh
Steen


Man kan jo så undre sig over, at man hellere vil ofre millioner på at proppe ERTMS/ETCS ind i IC3, som er ved at gå på pension, end at ofre penge på immunisering, der også kun skal bruges i kort tid.

DSB vil gerne kunne holde IC3 i drift så længe så muligt, så hvis der er problemer med de nye el-tog, så har man stadig dem som backup. IC3 med ETCS er også mere fleksibel. De kan kører uden el-ledninger, mens de nye eltogsæt skal have det.

Uden have set trafikplanen - som mig bekendt ikke er offentliggjort - så kan de indsættes til Nykøbing F, som da Næstved-Nykøbing F får ny signalsystem i 2022 (ibrugtagning af dobbeltspor) og først el-drift i 2023 (Storstrømsbroen) - Det samme til Aalborg hvor det er hhv. 2024 og 2026.

Men Banedanmark har besluttet at kun IC3 skal udstyres. IR4 kan muligvis også det - det forbedres men endnu ikke besluttet. IC4 får det ikke. Det sidste giver problemer, da IC4 skal kunne komme til/fra Aarhus pga. værkstedet er der.

Men spørgsmålet er det mest økonomisk at udstyre alle IC3 eller immunisering Fredericia-Aarhus, som udskyder ibrugtagning af det nye signalsystem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen