Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk køreledningsstrøm CO2-neutral (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 19/7 2019, 11:25 (1736 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Helt enig, og så husk at lufttrafikken kun bidrager men 2 % af CO2 forureningen. Lige får man det indtryk at fjerner man lufttrafikken til fordel for jernbanedrift, er alt i sin skønneste orden

Men det hører vel også med, at siden 1/1 2008 har al strøm i de danske køreledninger været CO2-neutral?

https://www.trm.dk/da/nyheder/2007/danske-tog-paa-groen-energi

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja- ligesom jeg også er CO2 neutral - pånær 1000 l benzin årligt til vores benzinbil.
Vi fyrer nemlig med træ fra vores egen skov, vi køber 95% økologiske fødevarer og har selv solceller.

Men er den strøm jeg bruger på et givet tidspunkt er den så også "grøn"?

Og kan DONG virkelig bevise at al den strøm DSB benytter, så kun bliver produceret som sol- og vindkraft?
Det man har aftalt er at en mængde svarende til hvad DSB benytter til deres kørestrøm laves af vindmøller & solceller. Ikke at den givne mængde til en enhver tid er "grøn" strøm.

Passer det som står i dit link:
- Aftalen medfører, at cirka 3/4 af DSB’s passagerer fra 1. januar 2008 vil køre CO2-neutralt, og at knapt halvdelen af persontransportarbejdet på jernbanen er CO2-neutralt.

Her må man meget praktisk have indregnet S-togene som heldigvis har mange passagerer. For så mange ER-togsæt har vi altså ikke. Så 85-90% af personfordringen udenfor S-bane foregå selv i dag med dieseltog og er dermed ikke klimaneutralt. Men flot bliver det da præsenteret - men en sandhed med ret så store modifikationer - desværre.

Næste spørgsmål er så hvor mange af den slags aftaler DONG (Ørsted) så har og om mængden af sol- & vindkraft er nok til at dække disse aftaler?
Jeg tvivler?

Så indtil vort samlede forbrug er baseret på "grøn" strøm vil jeg hævde at man ikke er miljøbevidste med mindre DSB har sine egne vindmøller, kabler etc. som gør at de IKKE er koblet på energinet Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak