Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sydbanen og de kommende år (Jernbanen i dag)

af steenth, 19/7 2019, 13:17 (1715 dage siden) @ Pyloriis

Så til næste år lukker man jernbanen i 6 mdr. Efterfølgende skal man så genere de rejsende med kørestrømsanlæg og når ERTMS engang kommer, så skal man vel på ny genere de rejsende på denne strækning.
Når man om 4-7 år så endelig er færdig - ja så er der næppe mange rejsende tilbage. De har for længst taget enten bilen eller Flixbus.
Man kan i sit stille sind undrer sig over at man ikke kan lave kørestrømsanlæg og de ting som det nye signalsystem indebærer i de 6 mdr. man lukker banen næste år.

Banedanmark har dårlige erfaringer med at lave for meget på en gang. Entreprenørerne går i vejen for hinanden. Det er sket flere gange at man ikke blev færdig til tiden pga. dårlig koordinering eller mangler tid pga. uforudsete småændringer. Fundamenter og køreledninger bliver normalt sat op med lange aften- og natspæringer. Og der er jo dobbeltspor på strækningen... så de kan tage et spor ad gangen. Der vil være tog på de tidspunkter de arbejder. Og installation af nye signaler tager ikke så lang tid og det bliver også om aften og om natten. Men der bliver nogle få spærringer pga. aftestning.

Spørgsmål hvad de gør med sikringanlæget fra næste år. Vil man stadig have transversaler i Glumsø i overgangen? Eller bliver en linjeblok imellem Næstved og Ringsted indtil det nye signaler kommer?

Ydermere blev skinnerne på en stor del af stækningen udskiftet omkring 2009. De holder vel 20-25 år, måske mindre når og hvis Fehmernforbindelsen kommer med ekstra belastning grundet godstogene. Så kan man se frem til nye lukninger.

Det var en stor omgang sidste. Så vidt jeg kan huske fik man udskriftet en del broer den gang og det er normalt broarbejderne som tager længst tid, mens udskiftning af skinner og sveller mere overkommelig. Og godstog gør de ikke kan lukke strækningen, som man gør nu.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak