Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)

af steenth, fredag 19. juli, 2019, 14:22 (144 dage siden) @ Jens Hansen

Ingen fakta, nok bare baseret på almindelig undren.

Planerne strikkes hele tiden sammen af ministeriet, DSB og Banedanmark. G de skrider hele tiden. Ingen tænker på en "second oppinion".

Vi har set eksempler hvor ministeriet har sat andre opdragsgivere på, f. eks. Vejdirektoratet. De bygger Storstrømsbroen, lavede VVM for ny bane på Vestfyn og Vejle Fjord og de har overtaget styringen af nyt byggeri ved Niels Bohr. Alle projekter som i økonomi er pebernødder ift. nye signaler og elektrificering.

Det er kun Niels Bohr bygningen, som Vejdirektoratet har fået overdraget pga. store problemer med det projekt. De andre projekter har været tildelt Vejdirektoratet fra starten af. En bud kan være de have kapacitet til de projekter og Banedanmark ikke havde. Og VD har store erfaringer med anlægsprojekter og de kan håndtere det med supplering af bane-teknik viden...

Mig bekendt har elektrificering ikke haft problemer med selve projektet. Det mere at få orden på de andre projekter, hvor specielt signalprojektet er et problembarn.

Hvorfor sætter ministeriet ikke andre på disse opgaver?

Signalprogrammet er et IT-projektet, som gibber dyrt ind hvordan man arbejder. Hvis ansvaret ikke er i den organisation, som skal bruge det, så går det virkelig galt. Et IT-projektet skal have ledelelsesfokus hele tiden. Når man ser projekter, som er gået galt, så undervurderet ledelsen projektet og ledelsen have givet projektet til nogle i et lavere niveau.

Signalprogrammet fået så meget fokus både intern og ekstern - det er ikke verdens job at lede det. Og der har været udskiftninger i ledelsen i Banedanmark pga. projektet (sidste gang for et halv år siden) - planen hængere bedre sammen end den gjorde tidligere. Men den er ikke perfekt. Der skal revideres i efteråret, når nu man ved mere end man gjorde i efteråret 2018.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen