Sydbanen og de kommende år (Jernbanen i dag)
Så til næste år lukker man jernbanen i 6 mdr. Efterfølgende skal man så genere de rejsende med kørestrømsanlæg og når ERTMS engang kommer, så skal man vel på ny genere de rejsende på denne strækning.
Når man om 4-7 år så endelig er færdig - ja så er der næppe mange rejsende tilbage. De har for længst taget enten bilen eller Flixbus.
Man kan i sit stille sind undrer sig over at man ikke kan lave kørestrømsanlæg og de ting som det nye signalsystem indebærer i de 6 mdr. man lukker banen næste år.
Banedanmark har dårlige erfaringer med at lave for meget på en gang. Entreprenørerne går i vejen for hinanden. Det er sket flere gange at man ikke blev færdig til tiden pga. dårlig koordinering eller mangler tid pga. uforudsete småændringer.
Det vil sige at man ikke evner at agere som bygherre!
Men ofte ser man kun 10-12 mand arbejde spredt udover det meste af strækningen. Sådan så det ud på den nye Ringstedbane.
Måske lade et kinesisk firma stå for opgaven.
Et bud ville være at de kunnelave det hele på den halve tid til en tredie del af prisen.
Spørgsmål hvad de gør med sikringanlæget fra næste år. Vil man stadig have transversaler i Glumsø i overgangen? Eller bliver en linjeblok imellem Næstved og Ringsted indtil det nye signaler kommer?
Ydermere blev skinnerne på en stor del af stækningen udskiftet omkring 2009. De holder vel 20-25 år, måske mindre når og hvis Fehmernforbindelsen kommer med ekstra belastning grundet godstogene. Så kan man se frem til nye lukninger.
Det var en stor omgang sidste. Så vidt jeg kan huske fik man udskriftet en del broer den gang og det er normalt broarbejderne som tager længst tid, mens udskiftning af skinner og sveller mere overkommelig. Og godstog gør de ikke kan lukke strækningen, som man gør nu.
Ja det gjorde man og de fleste skinner. Så hvad der kan tage så lang tid er mystisk.