DSB tilstand... (Generelt)

af andersj, Nordjylland, lørdag 20. juli, 2019, 00:18 (32 dage siden) @ Poul Brandt

Konceptet med orange billetter, hvor man nu er begyndt at tage markedsandele tilbage fra de langsomme busser, er da også godt gået.


Som en, som rejser tit over Storebælt, så jeg ikke specielt glad. De har fjernet alle tilbud til faste kunder: 10-turskort, grupperabat, årskort og de henviser til Orange og Orange Fri. Men man skal heldig i lotteriet for at få de billetter til tilfældige priser (dog billige)


Ikke nok med at DSB har fjernet 10-turskort og andre rabatordninger, så har man samtidig også fjernet mulighed for at opnå mængderabat på rejsekortet ved brug over Storebælt - det er ikke noget man har gjort det store ud af at fortælle, for det ødelægger jo lidt af fortællingen omkring Rejsekortet.

DSB angiver selv årsagen til afskaffelse af 10-turskort og tilsvarende rabatordninger, at togene er så fyldte over Storebælt, at det ikke giver nogen mening at giver yderligere rabat for at rejse mellem landsdelene - men man vil godt give en endnu større rabat ved køb af Orange-billetter. DSB er ikke altid lette at gennemskue...


Hmmm, så DSB har læst side 1 i bogen om markedsøkonomi, Profitoptimering. Glæder mig at høre.

På side 1 står der (forenklet): Hvis der er større efterspørgsel end udbud, skal prisen sættes op. Og omvendt.
Altså: Fjern alle rabatter for rejsende i myldertiden over Storebælt. Sænk priserne, når der er ledig kapacitet.
Naturligvis er der nogen som bliver ramt, og må betale mere for at rejse i myldertiden. Omvendt er der nogen som er fleksible og får glæde af det. F.eks. undertegnede som nu kommer markant billigere (end 10-turskort) på familiebesøg i Jylland, da jeg kan rejse når det er billigt. Tak DSB.

En supplerende bog kunne handle om forretningsmodeller. Hvad gør et 10-turs klippekort? Det sælger 10 billetter på samme tid. Dvs. kunden har betalt for billetterne og kommer ikke til at sidde og sammenligne Orange med Flixbus for hver rejse. Det giver også DSB 10 chancer for at vise det produkt de kan levere, og kunden kan nå at opbygge en loyalitet til toget.
Rabatkort som DB's BahnCard eller det hedengangne DSB Wildcard kan i nogen grad gå ind under "bait and hook" forretningsmodellen der er kendt fra printerpatroner, barbarskrabere og kaffekapsler. Altså man sælger et rabatkort relativt billigt, men du er tvunget til at bruge toget hvis du skal udnytte rabatten.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen