Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, lørdag 20. juli, 2019, 13:56 (65 dage siden) @ andersj

Det handler om at:
-Fjerne hardware fra sporene så der er mindre der kan gå i stykker. Det sparer driftsomkostninger.
-Fjerne afhængigheden af forældet ATC hvor Siemens har monopol til fordel for et fælleseuropæisk system og hvor den maksimale hastighed er 180 km/t. ATC er også problematisk for godstogslokomotiver der ikke må have anti-hjulspind slået til og derfor har en langsommere acceleration.
-Styre togdriften fra fire steder fremfor de xx kommandoposter der er i dag. Det sparer driftsomkostninger.
-Øge kapaciteten. Mange steder er kapaciteten begrænset bl.a. pga. manglende linjeleder.
-Skifte fra sporisolationer til akseltællere for at eliminere falske besættelser i sporene med dertilhørende forsinkelser.
-Mere sikker drift end på strækninger uden togkontrolanlæg i dag.

Der er ingen tvivl om at ECTS i en eller anden form er fremtiden - det er bare ikke Banedanmark der sætter niveau eller standard.
1) HW fra sporene - i så fald skal man gå over til trådløs kommunikation og lade kabelføringerne ligge helt andre steder end sporene. Man kunne også have valgt trådløs styring af ydre signaler. Kablingsomkostninger er nogle af de største poster i et sikringsanlæg - selve kontrolenheden kun en mindre del.
2) Man kunne vælge at vente på andes udviklingserfaringer og tage det i flere tempi.
3) Alle typer ekeltroniske signalanlæg kan da fjernstyres og man behøver ikke at sidde oveni Fredericia banegård for at styre toggang.
4) skift af sporisolationer var sket alligevel.
5) vi har til gode at se at det giver "mere sikker drift" eller "mere stabil drift". Et ECTS-nedbrud med tog i skridtgang betyder at jernbanens pålidelighed fortsat er lig nul.

Teoretisk et fint projekt, det har bare ikke så meget held ude i marken, desværre. I den sammenhæng ligner det polsag, amanda og lignende succeser.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen