Deutschland Takt 2030 og forbindelser til Danmark (Generelt)

af andersj, Nordjylland, lørdag 20. juli, 2019, 14:26 (93 dage siden) @ mikedk2100

Med en rejsetid på 2:39 til Hamborg, tror jeg godt at man kan nedlægge alt flytrafik dertil.

Men 4:39 til Berlin er en lidt anden størrelse.
Såvidt jeg husker, skal man under 3 timer, for at "vinde" over flytrafikken.

Men toget har jo selvfølgelig den fordel, at man samler passagerer op flere steder.
Så hvis man tager f.eks 50% fra CPH til Berlin. Og så ligger det til som mellemstationerne giver.
Så kunne man nok få en ret høj belægning på den rute.


Hvorfor var det man stoppede med de direkte Kbh-Berlin tog for nogle år siden? Var det ikke mere fordi, at ICE-TD skulle skrottes end det var pga manglende passagerer?

Det var fordi DB ikke ønskede at revidere ICE-TD togsættene og DSB ønskede ikke at overtage dem. DB fik revideret et par stykker der nu kører rundt som testtog for ny tog-teknologi. Resten er henstillet og til salg.


Og ja, de 3 timer er tommelfingerreglen, men SJ har gjort det meget godt mellem Stockholm og Malmø (og omvendt), selvom de er 4½ time om turen.

Mvh
Michael

Det kommer i høj grad også an på placeringen af lufthavnene og transportmulighederne til og fra lufthavnene. I København ligger den fint men i Flughafen Berlin Brandenburg vil det tage 51 minutter med S-tog til hovedbanegården. Dog kommer der til at køre hurtige flytog hvert kvarter, men til særlige takster.
Tegel kan måske overleve, men der kan man kun komme til og fra med bus.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen