Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sydbanen og de kommende år (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 20/7 2019, 15:05 (1735 dage siden) @ Karsten Jensen

Når strækningen Ringsted-Næstved så bliver lukket til næste år, og sydbanens tog kommer til at køre Nykøbing F-Køge, hvor der er skifte til S-tog. Var det så ikke en ide at udskyde ibrugtagningen af ERTMS på strækningen Køge-Næstved et halvt år mere, nu det alligevel er så forsinket. Så sydbanens tog kunne fortsætte til København via Roskilde. Sydbanens pendlere har været hårdt ramt og jeg tror at de fleste ville fortrække direkte tog.

Køge-Roskilde er en "Early Deployment" strækning. Dvs. det er her man tester leverandørens system og til sidst godkender det så udruldningen kan fortsætte. Det samme er Lindholm-Frederikshavn hvor Thales/Strukton er leverandør. Her skal Banedanmark også i slutningen af året godkende systemet inden næste strækning kan tages i brug. Det er altså vigtigt at Køge-Roskilde kommer i gang så hurtigt som muligt for det videre forløb i Øst. Især Svendborgbanen trænger til et mere pålideligt signalsystem.


Jeg forstår i øvrigt stadigvæk ikke, at man ikke kan udføre sporarbejde uden at lukke strækningerne af, som man kunne før 1997. Især på dobbeltsporet strækninger må det være muligt. Kystbanen blev vel heller ikke lukket i forbindelse med elektrificeringen i 80erne?

For det meste gør man det også i et spor af gangen, når det bare er skinner og sveller der skal skiftes. Det gjorde man mellem Langå-Hobro sidste år og på Vestsjælland i foråret. Problemet kommer når sporkassen skal skiftes eller der skal laves dæmningsarbejde hvor alt skal væk. Her kunne man så arbejde i døgndrift, men det gør Banedanmark ikke fordi det koster ekstra og fordi det ikke er dem der skal finansiere erstatningsbefordring.

Mellem Ringsted og Næstved skal jernbanen jo flyttes nord og syd for Glumsø (de nye tracéer kan ses på Google Maps satelitfoto) og der skal sandsynligvis også laves dæmningsarbejde og ny sporkasse for at kunne køre op til 200 km/t.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak