Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sydbanen og de kommende år (Jernbanen i dag)

af steenth, 20/7 2019, 15:14 (1736 dage siden) @ Karsten Jensen

Når strækningen Ringsted-Næstved så bliver lukket til næste år, og sydbanens tog kommer til at køre Nykøbing F-Køge, hvor der er skifte til S-tog. Var det så ikke en ide at udskyde ibrugtagningen af ERTMS på strækningen Køge-Næstved et halvt år mere, nu det alligevel er så forsinket. Så sydbanens tog kunne fortsætte til København via Roskilde. Sydbanens pendlere har været hårdt ramt og jeg tror at de fleste ville fortrække direkte tog.

Man vil godt i gang med ERTMS/ETCS på lille Syd. Det er en forudsætning for de næste baner, som skal have nyt signalsystem, at det er prøvet af i drift. For der kan fanges fejl og mangler, som første viser sig når prøves af i praksis.

Jeg forstår i øvrigt stadigvæk ikke, at man ikke kan udføre sporarbejde uden at lukke strækningerne af, som man kunne før 1997. Især på dobbeltsporet strækninger må det være muligt. Kystbanen blev vel heller ikke lukket i forbindelse med elektrificeringen i 80erne?

Desværre bliver Banedanmark presset på økonomien, når det er anlægsprojekter. Desværre. Og det er ikke elektrificeringen som lukker banen næste år - det vil de gøre bagefter. Det er udretning af banen til 200 km/t, når der skal omlægges spor flere steder. Ellers har kystbanen været lukket 2 somre i træk... pga fornyelse spor og broer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak