Advarselslamperne blinker igen ved signalsystemet (Generelt)
Jeg var sidste sommer med en MR fra Hjørring til Frederikshavn hvor lokomotivføreren overså en LA på 40 km/t mellem Hjørring og Sindal hvor vi kørte igennem med mindst 100 km/t - det var ikke behageligt (eller sikkert) for der var blød bund. Det kan ikke ske med et togkontrolanlæg.
Mellem Lindholm-Frederikshavn har der fra 1/1 2019 til og med 27/4 været en rettidighed på 92,9%. ERTMS har været skyld i 2,3% af forsinkelserne på over 2 minutter og 59 sekunder. Rejsetiden mellem Hjørring og Aalborg er forkortet med op til 4 minutter pga. muligheden for samtidig indkørsel med høj hastighed. Det er op til 10% rejsetidsforkortelse fra 40 til 36 minutter.
Der er ingen tvivl om at det virker når det virker. Problemet opstår når det ikke virker, dvs hvad gør man med de strandede rejsende der kommer til at snegle sig afsted.......den situation vil opstå og det er jernbanens utilregnelighed som får mange til at fravælge den blandt mange andre parametre.
Sikkerhed er noget sjovt noget. En LA behøver ikke betyde at toget kører af sporet ved højere hast, men derfor kan kørslen godt opleves ubehagelig. Der er iblandet kørselskomfort ind i overvejelser mht hastighed mv og det er en cocktail som ikke helt er defineret hvad der er hvad. En kop varm kaffe kan falde på gulvet, men er det en sikkerhedsmæssig hændelse?
--
- busser når det er billigst