Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile IV - Sydbanen - persontrafik fra Santiago (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 21/7 2019, 08:13 (1735 dage siden) @ Hans T. Møller

Aktieselskabet ”El Ferrocarril del Sur” - ”Sydbanen A/S” - blev stiftet i 1855, og planen var i første omgang, at anlægge en jernbane fra Santiago til Talca, en strækning på knapt 250 km. I 1868 var man nået til Curicó et halvthundrede km fra Talca, og så slap kapitalen op.

Staten trådte - som sædvanligt - til. Den havde allerede stået for anlægget af en jernbane fra byen Chillán til Concepción og videre til havnen i Talcahuano, og i 1872 gik man i gang med at bygge en forbindelse mellem Chillán og Curicó via Talca.

I 1873 købte staten alle privatejede aktier i Sydbanen, så strækningerne blev samlet i et selskab.

Fra Estación Central i Santiago er der i dag nærtrafik til Rancagua (km 81,8) ved operatøren ”Metrotren” og fjerntog til Chillán (km 397,6) ved operatøren ”Terrasur”.

Jeg har kørt med tog helt til Chillán, men fik ikke rigtigt foreviget noget ved den lejlighed. Sommetider skal man bare opleve uden at tænke på dokumentation, og turen er flot med Andesbjergene som baggrund hele vejen.

Undervejs passeres stationen Maestranza (km 17.3), hvor statsbanernes centralværksted for bredsporsmateriel lå. De meget store betonhaller står der endnu.

I Los Lirios (km 88,9) findes tilslutningsspor til kobberminen ”El Teniente”. Med skam at melde har jeg ikke fået set nærmere på den, men hvis jeg igen skulle komme til Chile, står den højt på listen over besøgsmål

Her er et par beskedne billeder fra strækningen:


[image]

Metrotren-tog kører ind på stationen Nos (km 20,7). Foto fra 16/5 2011, og på det tidspunkt var der venstrekørsel på strækningen.


[image]

Terrasur-tog i Talca (km 249,3), foto fra 3/7 2011

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak