En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab (Generelt)

af ThomasTT, mandag 22. juli, 2019, 00:10 (64 dage siden) @ Togbus

I Japan er det reelt kun sådan, de private aktører kan tjene penge, da staten sætter et loft over billetpriserne.

Den sammenhæng må lige forklares. Hvis man tager lærebogen frem skal der vist en hel del mellemregninger til at dette "jorden-er-flad-udsagn" giver mening.


Hvad er det, der ikke giver mening? Man kan ikke bare hæve billetpriserne i Japan, hvorfor de er steget mindre end inflationen, og hvorfor private aktører må tjene penge på andre måder. Tokyu corporation er eksempelvis et privat selskab, der driver syv baner. De har et datterselskab, Tokyu Group, der består af mange forskellige aktiviteter med det formål at øge jernbanens profitabilitet. Det er hoteller, detailkæder, ejdensomsudvikling osv.

Du vrøvler. Det du nævner øger ikke jernbanens profitabilitet. Det er andre aktiviteter hvis overskud pløjes ind i en tabsgivende jernbanevirksomhed. Prøv lige at læse den sætning jeg kommenterede på, for det er altså det rene vrøvl.
Jeg forstår udmærket at billetpriserne er statsligt regulerede.
Du skal meget mere detaljeret berette om sammenhængen, hvis nogen mellem jernbanens profitabilitet og disse aktiviteter, hvis du mener det du på står.

Det du summarisk antyder er at det ville svare til at Metroen i København var en fantastisk forretning med overskud på grund af arealsalg, parkeringsafgifter i Ørestaden mv, da billetindtægterne ikke dækker omkostninger til drift og afskrivning på anlæg.

Nej, for pointen er jo, at der er tale om aktiviteter tilknyttet passagerstrømme. Hvis flere bruger banen bliver de stationsnære arealer mere værd at udvikle, hvilket så igen giver flere passagerer


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Lokomotivfabrikker

Danske privatbaner

Læs historien om:
Kalvehavebanen
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen