Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile IV - Baner omkring Concepción (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 23/7 2019, 08:17 (1711 dage siden) @ Hans T. Møller

Persontog fra Santiago har som nævnt endestation i Chillán. Sydbanens strækningen fortsætter, og banen til Concepción ligger der stadig og benyttes vistnok af godstog, men hvis vi vil videre, må vi tage en bus.

Der går masser af busser fra Chillán til Concepción. Det er Chiles næststørste by, og i kolonitiden var den hovedgarnision for de tropper, der skulle holde Mapuche'rne i skak.

Senere oplevede Concepción en vis industrialisering. Der fandtes kulforekomster syd for byen, og selvom kvaliteten ikke var fremragende, kom der gang i minedrift. I dag er den ophørt, men der ligger stadig et stort stålværk ved Concepción, og det producerer - omend på nedsat kraft.

Byen har et nærtrafiksystem. ”Biotren”. Da jeg kom forbi, hed operatøren FESUB, i dag hedder den FESUR og ejes af staten. Fra byens centrum er der i dag nærtrafik til Talcahuano, til Laja og til Coronel.

Jeg har taget turen til Talcahuano, hvor der ligger en flådestation, og hvor man kan besøge det tidligere peruvianske panserskib ”Huascar”. I træfningen ved Iquique under Stillehavskrigen sænkede Huascar den chilenske korvet ”Esmeralda”, men blev senere erobret af chilenerne. Jeg vil anbefale et besøg ombord, hvis man kommer på de kanter.

Nå, jeg må hellere holde mig til jernbaner. Hvis jeg begynder at give generelle råd om seværdigheder i Chile, vil det sprænge alle rammer.

Jeg havde egentlig planlagt at køre en tur til Laja, men da jeg blev billetteret, fortalte togføreren mig, at der var forskellige interessante ting at se i San Rosendo, så jeg steg af der. Forklaring følger i morgen.

Banen til Laja løber langs Bio-Bio-floden, der er bred og lavvandet, og turen er egentlig ganske smuk. En pudsig detalje er, at man stadig benyttede et togstavssystem på strækningen.

Her er et kort og lidt fotos fra turen til San Rosendo taget den 10/5 2012:


[image]

Kort over banerne omkring Concepción hentet i Guia de Veraneante 1954. Banen fra Chillán er ført ind i byen fra nord. Mod syd, ude ved kysten løber en strækning, som var anlagt af hensyn til kulminerne, der lå omkring Lota. I dag er der som nævnt nærtrafik til Coronel. Nederst i venstre hjørne er der tilslutning til Sydbanen i San Rosendo og Laja. Man kan ikke se det på kortet, men der er tale om en sportrekant, så man kan køre både mod nord og syd fra Concepción og omvendt.


[image]

Klar til afgang fra Concepción.

[image]

Undervejs havde vi fem minutters ophold på en station, som jeg desværre ikke har identificeret.


[image]

Et togsæt af typen, som vi mødte i begyndelsen af tråden, henstod i San Rosendo


[image]

Et FEPASA-godstog med coil-stål fra værket i Concepción ruller gennem San Rosendo


[image]

Tog fra Laja ankommer til San Rosendo, så vi kan returnere til Concepción

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak