Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 23. juli, 2019, 15:32 (62 dage siden) @ mpp

Den væsentligste udfordring er at anskaffe nyt togmateriel til en fornuftig pris, for hvem skal tage risikoen for at ruten ikke bliver rentabel, og man derfor "brænder inde" med materiellet. Et forslag der "rumsterer" er at lade EU give tilskud efter samme regler som tilskud til ETCS for kommercielle operatører. Eventuelt bundet op i en "TEN pool", der kan overtage vognene, hvis ruterne ikke kan drives kommercielt.

Tjekkiske Regiojet har iøvrigt netop købt en stribe ex DB liggevogne til deres nattog fra Kosice til Prag. Her er kupeerne generelt opstillet med tre siddepladser og tre liggepladser, og der sælges kun tre billetter pr kupé. Prisen er lav, og de nye vogne skal gøre det muligt, at køre op til 18 vogne pr tog (!)

SJs kommercielt drevne nattog fra Malmø er blevet en økonomisk succes efter der kom flere sovevogne i toget (især første klasse er udsolgt) og afgangstiden blev rykket til sent. Bistrovognen er erstattet af en voucher til morgenmadsbuffetten på hoteller tæt på banegårdene...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen