Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)
Har de to fået medhold i deres klager, for hvis ikke, hvori består så den reelle risiko andet som en løs påstand?
Til dels. Flixtrain har flere sager kørende mod DB/DB Netz, herunder om hvordan de bliver vist på bahn.de og ift tildelingen af kanaler. Westbahn har solgt en stribe tog til DB fordi de stadig har problemer på det østrigske marked. Nogle sager bliver kørt ved domstolene, mens andre sager er mere politiske af natur: f.x. at det giver forvirring at der både er DB fjerntog (fri trafik), DB regionaltog (udbudt trafik) og DB Netz, der driver stationer. Flixtrain har nævnt at det svarer til at motorveje hed VW Autobahn.
Der er øjensynlig ikke mange aktionærer, der står på spring i Danmark og omegn, så de har nok foretaget de studier, som du efterspørger. Ingen større aktionærer er da så ubegavet, at de indvilger i at skyde penge i et projekt, og så først bagefter ved nærmere studier undersøger, om det så skal være nye vogne, gamle vogne, liggevogne, siddevogne eller noget andet, som du foreslår, at de skal. Private foretagender løber gerne en vis risiko, men de gør det ikke med hovedet under armen, og DSB vil nok heller ikke være tilbøjelig til bare at hoppe på en nattogs-limpind.
Der er mig bekendt ikke nogen der har prøvet at stable et foretagende på benene. Om det kan lade sig gøre skal jeg ikke gøre mig klog på (hint: kræver nærmere studie), men er der en case er jeg sikker på at der vil være folk der ønsker at investere, uanset om det er traditionelle investorer eller mere "togentusiaster".