Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 23/7 2019, 18:43 (1701 dage siden) @ mpp

Har de to fået medhold i deres klager, for hvis ikke, hvori består så den reelle risiko andet som en løs påstand?


Til dels. Flixtrain har flere sager kørende mod DB/DB Netz, herunder om hvordan de bliver vist på bahn.de og ift tildelingen af kanaler. Westbahn har solgt en stribe tog til DB fordi de stadig har problemer på det østrigske marked. Nogle sager bliver kørt ved domstolene, mens andre sager er mere politiske af natur: f.x. at det giver forvirring at der både er DB fjerntog (fri trafik), DB regionaltog (udbudt trafik) og DB Netz, der driver stationer. Flixtrain har nævnt at det svarer til at motorveje hed VW Autobahn.

Der er øjensynlig ikke mange aktionærer, der står på spring i Danmark og omegn, så de har nok foretaget de studier, som du efterspørger. Ingen større aktionærer er da så ubegavet, at de indvilger i at skyde penge i et projekt, og så først bagefter ved nærmere studier undersøger, om det så skal være nye vogne, gamle vogne, liggevogne, siddevogne eller noget andet, som du foreslår, at de skal. Private foretagender løber gerne en vis risiko, men de gør det ikke med hovedet under armen, og DSB vil nok heller ikke være tilbøjelig til bare at hoppe på en nattogs-limpind.


Der er mig bekendt ikke nogen der har prøvet at stable et foretagende på benene. Om det kan lade sig gøre skal jeg ikke gøre mig klog på (hint: kræver nærmere studie), men er der en case er jeg sikker på at der vil være folk der ønsker at investere, uanset om det er traditionelle investorer eller mere "togentusiaster".

Ud fra det meget begrænsede kendskab, jeg har til DSB, så er det mit gæt, at med den bevågenhed selskabet "nyder" fra politikerene, så har flere cases været oppe og vende i virksomheden, siden kørslen med sove- og liggevogne i nattog til/fra/i Danmark blev indstillet. Om ikke andet, så kommer det jo nok nu som en ministersag som følge af de lovede 70 %.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak