Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 23. juli, 2019, 19:17 (139 dage siden) @ Schienenwolf

Der er øjensynlig ikke mange aktionærer, der står på spring i Danmark og omegn, så de har nok foretaget de studier, som du efterspørger.

Jeg har kendskab til flere aktører og endda til en del detaljer i de studier, som de har lavet. Væsentligste udfordringer i Danmark er den "kommercielt håbløse transition til ETCS" og den manglende elektrificering til Aarhus (og andre byer).

Klagerne fra kommercielle aktører får normalt ikke medhold, fordi lovgivningen stadig er "gammeldags" indenfor jernbanen, og automatisk giver offentlig servicetrafik en række fordele. Samtidig er strukturen og rollefordelingen i sektoren heller ikke fremmende for kommercielle aktører. I Danmark skal der ikke så meget til, før man er i mål. Det handler primært om hvordan man kan køre tog inkl. klargøring, toilettømning mm uden at skulle involvere den operatør, som man tænker at konkurrere med. Det bør principielt løses med EUs fjerde jernbanepakke, der er på vej.

Lovgivningsmæssigt har man ingen garanti for kapacitet til sine kommercielle tog, på det tidspunkt hvor man køber togene. Man kan kun bestille kapacitet til de årlige køreplaner 8 mdr før "den første søndag efter den anden lørdag i December" men skal typisk anskaffe togmateriellet to år før. Samtidig har kommercielle aktører heller ikke sikkerhed for at beholde de ansøgte kanaler til efterfølgende køreplaner. Derudover kan kommercielle operatører generelt forvente, at så snart de retter forespørgsel om kapacitet, vil konkurrenterne få det at vide - tænk blot på hvor meget information om Flixtrains planer i Sverige, der allerede er offentliggjort af Trafikverket....

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DSB MH201
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen