Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Pyloriis, 23/7 2019, 21:13 (1701 dage siden) @ Schienenwolf

Men Lasse (og andre)

Hvordan skal det så organiseres?

Det er vel Banedanmark (Trafikverket) som tildeler kapacitet og sikrer "lige og fair vilkår".

Og den statslige infrastrukturforvalter er jo underlagt et ministerium og politisk styring.

DSB kunne jo privatiseres, men det sker jo ikke, det vil der aldrig blive politisk flertal for.

Skal vi satse på at EU (og Vestager) sikrer en bedre jernbane?

JH


Man kan kikke på luftfarten.
Her køber man sig til afgangs- og ankomster i lufthavnene og til plads i luftrummet.

Tilsvarende skal man gøre med skinnenettet.

Man kan sagtens have et nationalt foretagende (som DSB / DB / ØBB) til at stå for regionaltrafik og pågældende selskaber kan få førsteret til at byde ind på kørsel.
Opnår de ikke er passende belægningsprocent kan retten til pågældende kørsel sættes til salg så andre kan byde ind.
De tider som det nationale selskab IKKE bruger sælges.

Der skal kunne køres over hele EU og det kræver samme signalsystem, samme frirumsplads og koordinering af strømsystemer og øvrige "fætdselsregler" (som ved landevejstrafik).

Endelig skal kunderne (=passagerne) kunne købe billet min. 1 år i forvejen.

Så ville nattog måske blive interessant.
Indtil da næppre økonomisk rentabelt.


Hvordan tror du det kommer til at gå, når de offentlige kasser og politikerne af hensyn til den såkaldte servicetrafik skal til at købe de bedste pladser på skinnerne i konkurrence med de private operatørers formentlig lidt mere begrænsede midler? Skal man følge din idé om "ligestilling", skal enten AL jernbanetrafik udføres af private operatører med markedsbestemte billetpriser, hvilket jeg ikke tror vil falde i god jord hos de af politikerne, der mener, at de selv er bedste til at styre jernbanerne, eller også kan det offentlige jo kaste sig over flytrafikken og for at nedbringe CO2-udledningen opkøbe slots i luften, ligesom man på anden vis handler med CO2-kvoter. Det vil så formentlig kun vare frem til næste Folketingsvalg.

Hvis vi ikke finde en anden måde at få jernbanen til at tage over fra såvel bilerne som fly, kan vi med fordel nedlægge personbefordring i Danmark på skinnerne.

Nej min model tror jeg faktisk kunne benyttes.
Men vi skal have Folketinget ud af beslutninger om materiel og hyppighed. Fint at politikerne kan være med til at beslutte hvor skinnerne skal bruges og hvor nye skal anlægges.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak