Nightjet nuværende og fremtiden (Generelt)

af andersj, Nordjylland, tirsdag 23. juli, 2019, 23:45 (61 dage siden) @ Schienenwolf

Vi skal lige have styr på Nightjet konceptet.

Nightjet køres med mere eller mindre fast sammenkoblede stammer, så hver linie typisk har 1-2 sovevogne + 2 liggevogne + 2 siddevogne. De fleste linier køres dobbelt og bytter undervejs med andre linier. Eksempel:
Nightjet Hamburg-Wien og Hamburg-Innsbruck kører sammen fra Hamburg og bliver byttet rundt med Nightjet Düsseldorf-Wien og Düsseldorf-Innsbruck et sted i Bayern.

Siddevognene i Nightjet er klassiske kupé-vogne med 6-mands kupéer identiske med dem der køres i dagtog også.

[image]
Foto: ÖBB


I de nye Nightjet ÖBB har bestilt hos Siemens vil der være 4 forskellige kategorier.

  • Sovekupé med 2 senge med ensuite. Den nederste seng bruges som sofa/lounge.
  • Liggekupé med 4 senge. De to nederste senge bruges som sofa/lounge.
  • Ligge-pods med 1 seng. Der er mulighed for at slå 2 pods sammen, og der er ryglæn så man kan sidde op, men man kan ikke bøje benene. Det er ikke meningen at man skal optage en siddeplads også.
  • Siddevogne med ukendt indretning.


De nye Nighjet er fast sammenkoblede enheder med 2 sovevogne, 3 liggevogne og 2 siddevogne.

Sovekupé
[image]

Liggekupé "klassisk"
[image]

Pods
[image]

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen