Nightjet nuværende og fremtiden (Generelt)
Vi skal lige have styr på Nightjet konceptet.
Nightjet køres med mere eller mindre fast sammenkoblede stammer, så hver linie typisk har 1-2 sovevogne + 2 liggevogne + 2 siddevogne. De fleste linier køres dobbelt og bytter undervejs med andre linier. Eksempel:
Nightjet Hamburg-Wien og Hamburg-Innsbruck kører sammen fra Hamburg og bliver byttet rundt med Nightjet Düsseldorf-Wien og Düsseldorf-Innsbruck et sted i Bayern.
Siddevognene i Nightjet er klassiske kupé-vogne med 6-mands kupéer identiske med dem der køres i dagtog også.
Foto: ÖBB
I de nye Nightjet ÖBB har bestilt hos Siemens vil der være 4 forskellige kategorier.
- Sovekupé med 2 senge med ensuite. Den nederste seng bruges som sofa/lounge.
- Liggekupé med 4 senge. De to nederste senge bruges som sofa/lounge.
- Ligge-pods med 1 seng. Der er mulighed for at slå 2 pods sammen, og der er ryglæn så man kan sidde op, men man kan ikke bøje benene. Det er ikke meningen at man skal optage en siddeplads også.
- Siddevogne med ukendt indretning.
De nye Nighjet er fast sammenkoblede enheder med 2 sovevogne, 3 liggevogne og 2 siddevogne.
Sovekupé
Liggekupé "klassisk"
Pods
--
Mvh Anders