Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/7 2019, 10:32 (1737 dage siden) @ Frank Poulsen

Fint nok at kanaler skal sælges år i forvejen osv... Men for søren da.

Hvornår skal der laves arbejde på infrastrukturen.

Forudsætningen for 2004 bekendtgørelsen om tildeling af kapacitet (og fjernelse af samme ved infrastrukturarbejder) er ret ædel og naiv (og trænger nok til en opdatering):

Da alle statslige infrastrukturforvaltere får deres bevillinger på finanslove - og gerne har flerårige kontrakter med deres ejere, forventes det, at infrastrukturforvalterne også kan forudse langt størstedelen (langt over 98%) af de nødvendige infrastrukturarbejder for det kommende køreplansår 7 mdr før køreplanen træder i kraft. Derfor skal der slet ikke tildeles køreplaner til tidspunkter, hvor der er infrastrukturarbejder, og til at prioritere dette er der forholdsvis simple regler, der prioriterer togenes transportarbejde. Dette er ens i alle EU lande ligesom Schweiz og Norge er med.

Det kniber dog voldsomt for infrastrukturforvalterne at "følge med" - og selv om jeg ikke er i tvivl om, at BDK udmærket er klar over behovet i meget god tid, så er jeg heller ikke i tvivl om, at BDKs økonomi ikke rækker til at langtidsplanlægge (som at fastlægge 98% af ALLE sporspærringer for 2020 i midten af juni 2019). Om det er fordi man "venter og håber at man kan undlade nogle arbejder" eller om "organisationen slet ikke er gearet til langtidsplanlægning" skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men der er sket betydelige fremskridt i planlægningen af infrastrukturarbejder i BDK over de seneste ti års tid, men der er stadig meget meget langt til målet, og BDK er bestemt ikke "firstmover" eller førende i klassen her. Hvis det da stadig er et mål. Det virker som om, der er flere udfordringer der skal løses først.

Jeg har deltaget i en del møder om emnet gennem tiden, og har ikke mødt nogle lande, der gør det rigtig smart. Flere har gode projekter og del-elementer, men helt generelt virker det som om, at infrastrukturforvalterne i Europa, ikke har penge nok til at komme "over puklen" og fastlåse planlægningen "til tiden" ift. EUs ambitioner. De ender alle med et efterslæb, som man "håber kan klare den lidt længere", og når de så ikke kan, ødelægger de typisk den langsigtede plan ift. økonomi, ressourcer og infrastrukturkapacitet. Det er mit klare indtryk, at den danske "pukkel" er voksende, og næppe kommer væk på denne side af 2025....men alle transportpolitiske mål hedder jo også "2030" :-)

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak