Nightjet nuværende og fremtiden (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 24. juli, 2019, 12:44 (549 dage siden) @ Schienenwolf

Man har afskaffet 1. klasse i Nightjet, så alle kategorier i dag kræver 2. klasse billet + tillæg. Tillægget i dag er selvfølgelig højere for deluxe med ensuite end for almindelig sovekupé. Mon ikke det fortsætter i de nye tog også.

Sådan som jeg har forstået det vil der være tale om fast sammenkoblede stammer med 7 vogne, hvor man kan koble to stammer sammen eller koble biltransportvogne på stammen. Men selve de 7 vogne kan ikke udmiddelbart adskilles. Det gør vognene billigere, da flere vogne kan dele de samme tekniske komponenter som eksempelvis klimaanlæg. Det ses også hos de eksisterende Railjet hos ÖBB, hvor man ikke kan ændre på grundoprangeringen selvom der er tale om vogne og ikke togsæt.

Men man skal også tænke på at en lang række dagtog også holder stille store dele af døgnet. Især de steder hvor man kører ekstra eller længere tog i myldretiden. Det gælder selvfølgelig mest regionaltog og s-tog, men også fjerntog herhjemme pga. den fleksibilitet IC3 og IR4 har. En ICE 1 i Tyskland har 12 vogne uanset om den skal køre i myldretiden eller som natforbindelse.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 rengøring tilbud
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen