Svenskerne vil have genindført nattog (Generelt)
Men nok mere interessant, hvad gør man i andre lande, hvor der allerede er konkurrence på skinnerne - fx Sverige eller Tyskland. For de må vel også have en masse ændringer og justeringer af køreplanerne med kort frist. Eller er det kun i Danmark, at vi har så grel en infrastruktur, at det er nødvendigt med så mange ændringer?
I Tyskland har man forskellige typer kanaler med forskellige priser som er delt op i fjerntog, regionaltog, godstog, museumstog, særtog osv.
Der er kanaler til tog der kører i taktkøreplan som er dyrest, men har højest prioritet som Deutsche Bahns fjerntog. Så er der punkt til punkt kanaler som er billigere men har lavere prioritet ved både tildeling og drift, som Flixtrain benytter. Dvs. et rettidigt Flixtrain kan blive hevet ind til overhaling af et forsinket Deutsche Bahn fjerntog fordi det kører på en kanal med højere prioritet. Men et rettidigt regionaltog kan også blevet hevet ind til overhaling af et forsinket Flixtrain, fordi regionaltogets kanal har endnu lavere prioritet.
--
Mvh Anders