Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nightjet nuværende og fremtiden (Generelt)

af mpp, 24/7 2019, 13:08 (1700 dage siden) @ andersj

Om det er 1. eller 2. klasse er vel et spørgsmål de fleste ikke rigtigt behøver kende svaret på, men det måske interessant når andre betaler og der er en rejsepolitik?

Jeg tjekkede lige op på ICE. Der er nogle natkørsler – f.x. Frankfurt–Munchen med afgang ved midnat og ankomst klokken 6. Der er givetvist et marked for at køre om natten i dagtog – enten fordi folk skal langt og sover i toget eller fordi de skal et par stop midt om natten. At toget så ikke kan op- og nedformeres er vel givetvist en fordel da man så kan regne med at få noget ekstra plads. Det giver så vel også noget mere brug af materiellet der er til rådighed – spørgsmålet er som om dagtog lettere kan bruges om natten (f.x. ved at se på hvor meget lys der er i kabinen eller med vækkeservice) end nattog kan bruges om dagen.

En anden ting kunne i øvrigt ved "halvnats"-rejser. Der var f.x. en dag jeg skulle være i Berlin om morgenen fra Dusseldorf. Jeg tog toget klokken 5. Skulle jeg have fløjet skulle jeg også hjemmefra klokken 5, men det ville først være klokken 7 jeg sad i flyveren.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland
DSB N201

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak