Nightjet nuværende og fremtiden (Generelt)

af andersj, Nordjylland, onsdag 24. juli, 2019, 13:25 (184 dage siden) @ mpp

Om det er 1. eller 2. klasse er vel et spørgsmål de fleste ikke rigtigt behøver kende svaret på, men det måske interessant når andre betaler og der er en rejsepolitik?

Jeg tjekkede lige op på ICE. Der er nogle natkørsler – f.x. Frankfurt–Munchen med afgang ved midnat og ankomst klokken 6. Der er givetvist et marked for at køre om natten i dagtog – enten fordi folk skal langt og sover i toget eller fordi de skal et par stop midt om natten. At toget så ikke kan op- og nedformeres er vel givetvist en fordel da man så kan regne med at få noget ekstra plads. Det giver så vel også noget mere brug af materiellet der er til rådighed – spørgsmålet er som om dagtog lettere kan bruges om natten (f.x. ved at se på hvor meget lys der er i kabinen eller med vækkeservice) end nattog kan bruges om dagen.

Deutsche Bahn har lige meldt ud at de vil til at køre flere tog om natten, og ifølge erfaringer fra de tyske fora er disse tog faktisk populære. Det skyldes sandsynligvis den lave billetpris, for togrejser i Tyskland kan være meget dyre. Men du har ret i at det er billigt at køre disse tog, fordi man anvender eksisterende materiel, men man skal så også sælge billetterne billigt for at få fyldt op. Det er også samme princip der ligger bag IC-nattogene mellem Hamburg Hbf og København, da det udnytter togsæt der ellers bare ville overnatte i hhv. København og Hamburg.

Men som jeg ser det henvender "sovetog" og "dagtog der kører om natten" sig til forskellige segmenter. Dem der benytter sovetog ønsker bruger det som alternativ til hotel/hostel og dem der bruger dagtog om natten gør det fordi de er prisfølsomme. Så Deutsche Bahn's tog om natten skal nok mere ses som en konkurrent til Flixbus' natbusser fremfor til Nightjet's ligge- og sovevogne.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbanehistorisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen