Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TULLEBANEN (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 24/7 2019, 22:33 (1709 dage siden) @ Niels Bak


Eller - Der køres sammenkoblet Vejle-Jelling.

Eller - Der køres i blokafstand på ETCS, hvis der er tale om forskellige materieltyper.


Problemet med det er blot at begge løsninger er nogle hø-løsninger.

Driftskobling tager tid - vel ca. 5 min afhængig af togtype. Ikke det store problem i et intercityløb, men på en lokalbane med ca. en halv times kørsel fra den ene ende til den anden, er det en ret stor forøgelse - og formindskelse af attraktiviteten.

Det er ikke værre end at man gør det hvert 10. minut på S1 i Hamburg hvor delene til/fra hhv. Lufthavnen og Poppenbüttel samles og skildes i Ohlsdorf.


Kørsel i blokafstand er så værre. Med mindre der anlægges flere spor på Jelling station, så vil det forhindre at Billundtoget mod Billund møder Herningtoget nordfra, så der kan skiftes med kort skiftetid, eller også skal toget fra Herning holde (uacceptabelt) længe og vente på at begge de modgående tog passerer.

Med ETCS kan der godt holde flere tog på samme perron. Det gør Nordjyske Jernbaner i Hjørring hvor de dagligt har tre tog i to spor samtidig. Fra 11. august sker dette hver time når der kommer tog fra både Hirtshals, Aalborg og Frederikshavn og vender i spor 1+2 samtidig.

Når man tænker på hvor lang tid nogle tog holder til krydsning på enkeltsporede strækninger, så er det her småting. Myldretidstogene Struer-Herning holder 10-12 minutter i Holstebro.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak