Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile IV - Temuco-Victoria (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 25/7 2019, 08:10 (1735 dage siden) @ Hans T. Møller

Syd for Bio-Bio levede Chiles oprindelige indbyggere, mapuche'rne. Conquistador'ene havde forsøgt at kolonisere dernede, men i 1596 slog indianerne kontra og jævnede de spanske bosættelser med jorden. I 1604 enedes man om at betragte floden som en grænse.

Under befrielseskrigene (1812-26) stod hovedparten af mapuche'rne på loyalisternes side. De indfødte så klart, at den spanske konge ikke havde ressourcer til at blande sig i deres forhold, men en ny selvstændig stat kunne give dem problemer.

Og det skete. Bosættelser, væbnede sammenstød og massakrer prægede området syd for Bio-Bio i 1860'erne - siden kom alkohol og traktater til.

Nu skal jeg nok koncentrere mig om jernbanerne.

Byen Temuco blev grundlagt i 1881 midt i mapuche'rnes gamle område, og i 1894 nåede Sydbanen herned. Stationen ligger i km 690,6 fra Santiago.

I dag er der nærtrafik på Sydbanen mellem Temuco og Victoria (km 625,5), og operatøren er FESUR, som, da jeg var dernede, hed FESUB. Jeg har kørt turen og kan vise et par billeder fra den 2/9 2011.


[image]

Ballasttog holder i perronhallen på Temuco station. Den virker måske noget massiv, men den er bygget til at modstå jordskælv. Det er desværre ikke lykkedes mig at finde ud af, Hvad bogstaverne ”CTF” på lokomotivet står for?


[image]

Solen skinner ikke altid sydpå. Tog til Temuco afventer grønt lys i Victoria. Fotografier er taget den 2/9 2011. I morgen vil igen tage en tur fra Temuco til Victoria og tilbage, men denne gang med et damptrukket udflugtstog.

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak